fredag 1 januari 2010

God fortsättning!

1 Januari 2010, WOW! Ett helt nytt år framför oss, helt nytt oskrivet blad och med dig/mig som författare. Kan ju bli hur bra som helst, spännande!

Vi hade en ganska lugn och skön nyårsafton med mat, mys och raketer. Bara familjen, men saknade Kevin som var på fest. Det blir liksom inte detsamma när inte alla är samlade, man känner hela tiden att något saknas. men det blev bra ändå, åt supergod mat. Kvällens meny var:
Förrätt: Grillade marinerade kronärtkocksbottnar, med en cocktail av marinerade räkor, soltorkade tomater, oliver, avocado på en ruccolabädd toppad med hemmagjord aioli.

Huvudrätt: Smördegsinbakad fläskfilé, ungsbakade grönsaker och klyftpotatis, Sparris, grillad tomat och hemmagjord bernaisesås.

Efterrrätt: Chokladsufflé smaksatt med chili och kanel!

Klockan kvart i tolv gav vi oss iväg till busshållsplatsen där grannarna brukar samlas, smälla raketer, skåla och önska Gott nytt år! Klockan fem i tolv hade fortfarande ingen dykt upp? Så där stod vi själva och kände oss ganska dumma och framförallt ensamma! INGEN KOM! Nu har vi som sagt inte firat nyår hemma på många år så det har tydligen förändrats, trist så det var bara å pinna sig hem igen.

Vi hade inte köpt så mycket raketer i år, barnen är större och inte lika intresserade längre. Sen är det enormt slöseri med pengar anser jag, även om det kan vara väldigt vackert att titta på. Särskilt guldregnen, dem är jag speciellt svag för. Det är faktiskt ganska roligt om man tänker efter...det är alltså lågkonjuktur i Sverige, men jag har ALDRIG sett så mycket raketer i Tygelsjö. Vilket innefattar områdena runt omkring också som vi kan delvis se, Gessie, Vellinge, Klagshamn, Bunkeflo...helt otroligt! Sen tänker man på alla stackars djur som är livrädda när det smälls, hade folk bara kunnat hålla det till tolv slaget. Men det gör dem inte, det smälls ju både veckor innan OCH efter. Men jag måste ändå säga att det blivit mycket mycket bättre sen dem satte förbud på att smälla övriga tider.

Det har ju varit förbud på raketer och smällare i Danmark tidigare, men det förbudet släpptes för en del år sen. Den första nyårsafton efter förbudet släpptes var jag i Köpenhamn, det var HEMSKT! Dem var som galna, det var verkligen helt hysteriskt. Dem sköt som tokiga, det var raketer överallt!!! Vi hade bilen och tur var det, där kunde vi ta lite skydd iallafall. Men det var raketer på bilen, under bilen, sidorna...ja, överallt. Det var fruktansvärt!!! Men jag överlevde det också *skrattar* men det var en omtumlande upplevelse kan jag berätta! :o)

Ja, nu är det iallafall nytt år och nya erfarenheter som väntar. Jag vill önska er alla en riktigt GOD FORTSÄTTNING på det nya året, ta hand om det!

Avslutar med lite bilder från vår nyårsafton och en bamsekram!

Matförberedelser i full gång. Här förrätten, kronärtskocksbottnarna ska marineras!

Tillagning av ungsbakade klyftpotatis och grönsaker till huvudrätten.

Redo att hugga in på förrätten!

Sms'ar nyårshälsningar efter middagen!

Colin häller upp "Champange" som vi ska skåla i.

Frank laddar raketerna! Colin fryser (ja, allihop) 10 minus var det!


Jag klockan 2 på natten, ser ganska nöjd ut faktiskt! Tack för detta året, ser framemot nästa!

Tjing N

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar