lördag 23 januari 2010

Avgift för överviktiga?


Ni har säkert hört något om de senaste nyheterna att överviktiga ska betala mer för sin flygstol, dem kallar det fetmaavgift. Det är några flygbolag, dock inte alla, som ska införa s k fetmaavgift. Ni kan tänka er vilken debatt detta har skapat! Först och främst tycker jag att dem ska döpa om det, fetmaavgift tycker jag är ett förnedrande uttryck....därav mitt val av huvudrubrik. Men sen säger bara en sak – LIKA FÖR ALLA! Vad menar jag nu med detta undrar ni säkert. Jo, jag ska berätta om en särskild händelse för er. Vi skulle resa hem från utlandet och när vi ska checka in våra väskor visar det sig att vi har övervikt och vi fick självfallet betala för detta, -Fine säger jag. Jag tycker det är bra att ha detta med tanke på att de går ut med att det är ur säkerhetssynpunkt, hur det sen kan kompensera säkerheten med att jag betalar förstår jag dock inte. Jag förstår tanken att det ska avskräcka folk från att ta mer med sig än vad bestämmelserna säger, men tänk om ALLA tar för mycket…..visst, vi betalar…men säkerheten då??? Ja ja, tillbaka till ämnet. Vi får alltså betala för vår övervikt och det var INTE billigt kan jag berätta. Flyget ska avgå och alla tar plats.

Vid detta tillfälle får jag platsen i mitten vilket är jobbigt i sig, men inte bara det bredvid mig hamnar en kvinna som garanterat vägde minst 120kg. Ni kan ju gissa hur bekväm den resan blev för mig i dem redan supertrånga sätena. När jag sitter där obekväm som attan så slår det mig, denna kvinna bredvid mig UTAN bagage väger garanterat mer än både mig och mitt bagage TILLSAMMANS. DÅ började jag koka! Faktiskt inte för att jag sitter så obekvämt, vid längre resor beställer jag x-a benplats….MEN….varför ska jag betala x-a avgift för x-a vikt om inte min granne får det, VAR ligger rättvisan i det??? Att en person är överviktig eller ej bryr jag mig inte ett dyft om, det är upp till var och en....vi är alla olika. Men varför ska överviktiga ha ”särbehandling”, det fattar jag inte? Så kontentan av detta är att jag anser att det är bra att det kommer upp till diskussion och DET SKA VARA LIKA FÖR ALLA! Som sagt, om detta nu är ur ett säkerhetsperspektiv, HUR kan flygbolagen veta om det kommer 100 personer som väger vars 100kg eller vars 60kg? Jag tycker att flygbolagen ska se över hela sina rutiner och säkerhetsfrågan omgående. Och kom INTE och snacka om diskriminering med mig, för JAG känner mig diskriminerad när jag får betala dubbelt så mycket för min totalvikt (alltså inkl bagage) än vad min överviktiga granne på planet får göra!!!

Rättvisa tack!

Vad tycker ni? Har ni någon erfarenhet av detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar