söndag 24 januari 2010

Ensam.....

Hur kan det vara så att man ena veckan känner sig så älskad och andra veckan så ensam? Är det hjärnan som spelar en ett spratt eller? Visst är det konstigt.....

Men även i ensamhet kan "underverk" ske, mitt underverk idag var bl a att ge mig själv en nyttig middag.
En tonfisk & tomat omelett med sallad bestående av rivna morötter, majs, tomat & svarta oliver. Till det drack jag mineralvatten, tack än en gång för tipset Lisbeth!

En annan sak jag gjort idag är att ånga golven som jag bestämde i veckan, känns skönt att fått det gjort.....nu är golven rena och fina igen.

Blev klar ganska så sen med golven så det blev ingen målning eller brodyr idag. Blev soffa, brinn i brasan och film istället. Tittar fortfarande faktiskt men det är paus just nu. Ganska rälig film med bl a Jeff Bridges som spelar psykopat och begraver två personer levande....USCH! Filmen heter The Vanishing! Jag har sett denna filmen för några år sedan men mindes inte riktigt hur den slutade. Nu börjar den igen, spännande!


Tjingeling!


4 kommentarer:

  1. Skapad av Mulle sön, januari 24, 2010 03:39:58
    Känner samma sak. Jag tror det beror mycket på ens egen inställning och plats här i livet. Men det är ju inte alltid så lätt att ha humöret på topp. Det kanske inte bara beror på yttre omständigheter? Sjukdom, gräl, ekonomi kan ju många gånger länkas till att man inte känner sig särskilt mottaglig för andras känslor? Som hörselskadad upplever jag detta ofta. Man överför sina dåliga dagar till att ingen tycker om en..man är ensammast i världen med sina grubblerier och problem. - Fan har jag fått den här hörselskadan för? Det är ju ingen som kan tycka om en halvdöv smått överviktig lastbilschaufför som dessutom tycker synd om sig själv? Men man har ju fel...vet många människor som älskar mig för den jag är och i mina tunga stunder tar jag fram mitt senaste möte med en av de människorna och frammanar de positiva tankar jag hade när jag möte den personen. Det kan vara min mamma som älskar mig villkorslöst om jag så gömmer hennes löständer när hon ska äta oxfilé. Eller min son....Han är nog den som har räddat mig från deppträsket mest..och utan att han vet om det! Nina, du är älskad hela tiden, dessutom villkorslöst från dina barn om ingen annan. Du söker kanske precis som jag bekräftelse på det på ett mer konkret sätt än bara i tanken? Då är det svårt att ge ett bra råd....Hur konstigt det än låter så tycker jag att det är ett friskhetstecken att vilja bli älskad och omtyckt. Det får en helt enkelt att vilja bli en bra människa. För ingen tycker väl om en som inte vill vara en god människa? Med andra ord..Man mår bra av att vara manodepressiv, då uppskattar man desto mer sina ljusa stunder...Robert Karl Oskar Broberg är ett bra exempel på det!

    SvaraRadera
  2. Skapad av Lisbeth sön, januari 24, 2010 21:46:52
    Tack själv Nina kan man hjälpa varandra så gör jag/du det med glädje det vet jag du är en toppen kompis i ala läge. Prova det med kalcium och magnesium brustabletterna också. det är alltid värt att ge det en chans! Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Skapad av Ewa sön, januari 24, 2010 23:14:32

    Ensam… Ensamhet… Ett rätt så djupt och komplicerat ämne.

    En riktig ensamhet är tragisk… Den går inte att jämföras med något annat. Den är verkligen tragisk.

    Ett upprörande exempel härom har etsats sig djupt i mitt minne – en person hittades död hemma hos sig i Caroli-komplexet, mitt i stan, omringad av massvis med folk runt om – 10 månader efter dennes död!!!...

    10 månader hade gått och INGEN SAKNADE denna människa, ingen!… Personen hittades p.g.a. att det började stinka obehagligt i korridoren och folk reagerade till sist. Obs!… – människor reagerade inte p.g.a. saknaden efter denna person, utan p.g.a. stanken som dennes förruttnade kropp utsöndrade. Vilken död… Vilket liv… Liv?…

    Men att känna sig ensam, som du kände häromdagen, är … härligt!… Det menar jag! Verkligen! Ty normalt, hela tiden finns det omkring dig motsatsen till att vara ensam. Det räcker att lyfta på luren och slå en signal, även på måfå. Så njut av den stunden då du känner dig ensam, hur lång den nu må vara, ladda batterierna, och sen … njut av motsatsen!… Slå en signal till någon av dina många vänner eller vänta tills dina närmaste käraste kommer hem…

    SvaraRadera
  4. Skapad av Nina mån, januari 25, 2010 00:17:41
    Det finns många olika sorter av ensamhet......

    SvaraRadera