måndag 18 januari 2010

Fem tips för ett lyckligare liv!

Hillevi på jobb kom in med dessa tips på mitt och Ewa's kontor förra veckan, och jag ville gärna delge dem. Tack Hillevi för att du delar med dig till mig och andra både av dig själv och av dina klokheter, du är en glädje för mig och många andra! Kram

1. Skriv tacksamhetsdagbok.
Skriv regelbundet ner fem saker du känner dig tacksam över. Idén är att bli mer optimistisk och se det positiva i tillvaron!

2. Sätt upp långsiktiga mål.
Formulera hur du vill att ditt liv ska se ut om tio år. Då fokuserar du på bästa tänkbara framtid och vaskar fram dina innersta önskningar. Om inget annat kan det få dig att fundera på dem.



3. Gör extra snälla saker.
Bjud på middag, hjälp en kollega, engagera dig i en förening eller ge blod. Gör något en gång i veckan som är särskilt snällt. Kan ge tillfredsställelse, men även positiv respons. Prova gärna saker du inte gjort tidigare.

4. Ta reda på vad som gör dig glad.
Notera varje kväll i en vecka vilka aktiviteter du gjort under dagen och hur lycklig varje aktivitet gjort dig. Kanske blir du överraskad över resultatet och kan ägna dig mer åt det som gör dig gladare.



5. Förbättra dina sociala relationer.
Vet dina nära och kära hur mycket du uppskattar dem? Fundera på hur du kan förbättra relationer till partnern, vännerna och kollegorna. Goda vänner och relationer Gör dig gladare.

Strategierna fungerar kanske inte på alla, men varför inte testa. Du har ju inget att förlora, eller hur?!

Lycka till!

(källa: Hillevi, Happy club! Lyckoprojektet)

3 kommentarer:

  1. Skapad av Lisbeth mån, januari 18, 2010 07:21:27

    Mycket bra idé skall tala om detta för mina vänninor också, så ser man att man gör något betydande och kan hjälpa andra. Sist men inte minst känna sig nöjd och må bra över vad man har gjort/gör.


    Kram/Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Skapad av Nina tis, januari 19, 2010 17:06:40

    Absolut, sprid gärna vidare! Det är ju värt ett försök iallafall. Många av sakerna är ju självklarheter, men ibland behöver man en liten påminnelse! Därför älskar jag såna här små klokheter, det får mig att stanna upp och tänka efter.

    Kram till dig Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Skapad av Mulle mån, februari 01, 2010 18:53:39
    Allt som kan göra en gladare är värt att pröva. Men det är inte så lätt alltid kanske. I mitt fall så tyngs min glädje ner av ett trist jobb, så jag har därför bestämt mig för att hitta ett nytt, gärna ett där man hjälper människor. Dock ej inom vården..... Av alla goda tipsen ovan tror jag faktiskt att det räcker med nr 4. Den täcker ju så att säga de övriga fyra...Att hitta glädjen som ska vandra vid din sida resten av livet är ju inte det lättaste..Det handlar ju mycket om hur vi är skapta också. Jag försöker alltid att skratta ordentligt, inte tillgjort, en gång om dan och oftast får jag de bästa skratten från mina vänner, ur det verkliga livet. Så min slutsats över hur man blir gladare är helt enkelt; Vårda dina vänner, de ska räcka livet ut. Sen är det ju aldrig fel med några kalla och litta dans....; )

    SvaraRadera