tisdag 19 januari 2010

Kaliumbrist!?

Fick brev av min doktor förra veckan. Det står bl a att jag har lågt Kalium värde och att jag ska äta mineral-/seltin salt, apelsiner och bananer så ska vi ta nytt prov om ca 6 veckor. Ok? Men jag äter ju seltinsalt varje dag och bananer flera gånger i veckan? Känner att jag behöver mer info och måste söka på nätet, både bakgrundsfakta och vad man kan göra mer.

Vad är kalium och var finns det?

kalium är ett mineralämne och har stor betydelse för kroppens alla celler, särskilt muskelcellerna t ex hjärtat. Det mesta av kroppens kalium finns inuti cellerna, medan bara 2% finns i vätskor utanför cellerna t ex blodet. Eftersom man har så lite kalium i blodet kan små förändringar av halten kalium i blodet ha stor betydelse. En mycket liten förändring av kalium i blodet betyder att det har skett en större förändring av kaliumhalten inne i kroppens olika celler. Det kan påverka livsviktiga funktioner i kroppen som t ex musklernas arbete och hjärtats förmåga att pumpa blodet.

- Usch, det där låter inte så bra. Undrar hur lite jag har egentligen?



Låga värden, vad kan det bero på?

Låga halter av kalium i blodet kallas Hypokalemi.

Den vanligaste orsaken till lågt kaliumvärde är läkemedel, framför allt att man använder vissa vätskedrivande medel, t ex Furosemid.

- Har kollat mina mediciner och inga av dem innehåller detta ämne.

Andra orsaker till att man har låg kaliumvärde kan vara att man förlorat salter, t ex genom kraftig diarré och kräkningar. Njursjukdomar kan också i vissa fall ge Hypokalemi istället för högt värde. Detsamma gäller vissa ovanliga rubbningar i binjurebarkshormonerna.

- Jag hade ju kraftig diarré och kräkningar när jag var så sjuk, (när allt med magen bröt ut), men det är ju ända sen i juli/augusti?


Symptom vid brist?

Muskelsvaghet och kramper, störd hjärtrytm, kräkningar, domningar, depression, trötthet, dålig aptit, förstoppning, glömska, njurbesvär, hormonstörningar, förstoppning och högt blodtryck.

- Jag har en del av dessa, tänker inte nämna vilka! :o)



Följder av brist?

Kaliumbrist kan medföra livshotande tillstånd som total aptitlöshet, muskelkramper och hjärtstopp. Vid lättare brist kan störningar av hjärtrytmen uppträda, även ödem (svullnad p g a ansamling av vätska i vävnaderna), kronisk förstoppning, hypoglykemi (låg blodsockerhalt), hormonella störningar, njurbesvär och för högt blodtryck. Andra bristföljder är sockersjuka, bukspottsinflammation, stress, allergi och cancer.

Kaffe, alkohol och socker medför kaliumbrist. Detta gäller i ännu högre grad en lång rad av medicinska preparat, speciellt vattendrivande, digitalis och cortisonpreparat.

- Dricker varken mycket kaffe eller alkohol, och äter inte onormalt med socker heller. Ingen vattendrivande medicin däremot innehåller min astma medicin cortison, vilket jag använder nästan dagligen men i små doser.



Livsmedel med kalium?


Nypon, sojabönor, bönor, nötter och frön, vetegroddar, torrjäst, kålväxter, kelp, kakao, te och torkade aprikoser. Även i frukt och bär (apelsiner, bananer), spannmål, övriga grönsaker, potatis och rotfrukter.

- Läste även någonstans att avocado och äpplen skulle vara bra, vilket jag också äter mycket av.


Så nu har jag lite mer information och förstår allvaret i det. Så nu ska jag äta mycket kalium och sen ta nytt prov om ca 6 veckor och hoppas att värdet blivit bättre. Om inte får man utreda vidare varför min kropp inte tar till sig kaliumet eller om problemet ligger någon annanstans. Jag känner ju att min kropp inte är i balans och det händer en massa som jag inte vet orsaken till. Så det hade ju varit jätteskönt om det hade varit så enkelt som att äta extra kalium och så kommer kroppen i balans. Vi får väl se, håll tummarna!


Någon som haft erfarenhet av kaliumbrist, dela gärna med er!






4 kommentarer:

  1. Skapad av Lisbeth tis, januari 19, 2010 17:42:57

    Hej!

    Nina jag får ta en brustablett Calcium/kalium + en magnesiumtablett varje dag för mina prover har också visat sig att jag har mycket låga värde på detta. Prova att köpa dessa som är receptfria och kan köpas i livsmedelsaffärer och hjälper verkligen. Drabbas man av det ena så får man givetvis någoot annat i stället....typiskt. Men prova detta Nina. Symtomerna hade jag och får det ibland då får jag öka dosen så blir det bra. Jag äter också som du bananer, apelsiner samt en brustablett med alla mineraler. Prova detta under en tid Nina så skall du se att dina värden går upp. När jag fick reda på detta var en dag (2008) som jag vaknade och inte visste var jag befann mig eller vad jag gjorde så Hasse ringde efter ambulans och Jenny kom hit på 2 röda sekunder. Jag kallade den ena ambulanskillen för min pappa och ögonen gick runt, Hasse blev så rädd. När jag kom in på akuten sattes det på dropp omg. med alla mineraler, salter och socker in och sedan fick jag ligga på sjukhuset någon dag. Mycket läskigt! Har inget minne av det själv. Men det är okej nu med mina brustabletter. OBS! Nina drick inte vanligt kranvatten för mycket för det tömmer din kropp på salter och mineraler DRICK ramlösa för det innehåller det man behöver. Prova detta så skall du se att det blir bättre.

    Kram/Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Skapad av Ewa ons, januari 20, 2010 03:34:15

    Har haft ÖDEM i flera, flera år med symptom av tidvis mkt svullna underben o fötter (så svullna att jag ibland inte ens kunde ta skor på!...). Misstänker också att jag även har vätskesamling i buken, men vägras en särskild undersökning s.k. Hydrostatisk vägning (undervattensvägning) som är ett av de mest tillförlitliga sätten att procentuellt mäta bl.a. fett- och vätskehalten i kroppen. "För dyrt" – sa några läkare och andra vet inte ens vad jag pratar om!…

    Utan att fastställa anledningen till mitt ödem sattes jag under flera år på olika VÄTSKEDRIVANDE.

    År 2004 under min vistelse i Polen blev jag plötsligt akutsjuk o lades på sjukhus för en grundlig undersökning i 4 dagar. Polska läkare ville inte tro sina öron, då jag bl.a. sa att jag ALDRIG BEORDRATS någon ersättning för KALIUM-förlust, BORTSKÖLJT av alla vätskedrivandemedel. Fick kostråd, som stämmer med Lisbeths, vilka jag i stor utsträckning har följt sedan dess och mitt kalcium är nu OK.

    Lisbeth rekommenderar också MINERALVATTEN. Mycket bra!… Vill tipsa, förutom Ramlösa, ett polskt lätt kolsyrat mineralvatten – Woda Rzepinianka – 7 kr för 2-litersflaska, som innehåller så mycket som 336 mg/l (!) av en mängd allmännyttiga mineralämnen. Köpes i en polsk livsmedelsaffär

    SvaraRadera
  3. Skapad av Nina lör, januari 23, 2010 00:31:32

    Usch vilken hemsk upplevelse Lisbeth, tur att du hade människor i närheten som kunde hjälpa snabbt. Förstår jag att du tyckte det var läskigt, jätteobehagligt ju! Tusen tack för dina råd, jag har redan börjat följa dem gällande ditt tips att dricka mineral vatten. Jättesmart, hade jag själv inte tänkt på. Konstigt att inte läkaren nämnde det. Likaså gällande brustabletten, ska jag kolla efter så fort jag är i affären. Tar för nuvarande en Berrocca om dagen men där ingår varken D-vitaminer eller kalium. Toppen att det finns i brus oxå, har svårt att svälja tabletter sen jag skadade min hals. Än en gång tusen tack, jätteglad för dona råd!

    Ja, Ewa....din situation har du berättat för mig om och det är mycket konstigt. Du måste kämpa för att få rätt undersökning, att du nekats denna OCH dessutom fått vätskedrivande utan att veta var felet ligger är inte klokt. Men fortsätt kämpa, byta läkare 100ggr om det behövs...ge dig inte.

    Jag vet att Ewa råkat skriva fel adress till den polska butiken så jag rättar detta nu, det är S Förstadsgatan på Dalaplan mitt emot Lidl.

    Kram tjejer och stort TACK!

    SvaraRadera
  4. Fick reda på igår att jag har lågt kaliumvärde. Sjuksköterskan jag pratade med tipsade mig att äta bananer och jordgubbar, så det har jag stoppat i mig. Ska köpa mineralsalt i morgon och salta lite extra på maten.
    Ska ta nytt blodprov nästa vecka.
    Jag har ingen tjock- och ändtarm och därmed kronisk diarré så det förklarar nog det hela.

    SvaraRadera