tisdag 5 januari 2010

Rolandz???

Jag har suttit och titta på filmen om Rolandz ikväll, och jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta? Även om jag är STOR fan av Robert Gustavsson så slits jag mellan glädje och förtvivlan. I ena stunden så känns det som ett hån mot hela dansbandsbranschen och dess musiker och i andra stunder kan jag tycka att det låter riktigt bra. I en annan minut blir jag arg för att de fått allt serverat, fin buss, anläggning, instrument, turneér m.m. Och minuten efter skrattar jag för att Robert ser så rolig ut.

Alltså, det är fantastiska musiker det måste jag erkänna....men Robban? Detta är väl ändå inte hans forum, eller han har gått och blivit dansbandsfrälst på senare år? Nä, jag tror inte det. Allt handlar om pengar och om att få uppmärksamhet. Så tar vi då lilla Ajax och resterande dansband som kämpar på för att komma dit Rolandz nått (PÅ ETT ÅR).....eller kanske halvvägs. Vi har kämpat, dag ut och dag in. Nätterna igenom, mil efter mil till löjligt låga gage (iallafall om man ser till timlönen). Vi har betalt våra egna saker, och ofta fått kämpa för att skrapa ihop till ett bättre instrument eller bättre anläggning. Alla saker som kort, planscher, scenkläder, skivinspelningar sliter på orkesterns ekonomi....och det är inte alltid det går runt. Men ändå kämpar vi på för vi brinner så för det vi gör. Vi älskar vår publik, vi älskar att glädja dem med vår musik och vi älskar att få dem att dansa till den. Så kommer det en komiker som redan har ett namn, tjänar bra och har gott om jobb och klampar in på vårt område och det som en ploj?.....och folk älskar det! Och Rolandz får hutlösa gager? Jag fattar ingenting! Det är ju inte ens äkta!? Det är ju spelade roller allihop, är det verkligen de folket vill ha? Ja, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka. Jag brukar vara väldigt tolerant gällande sånt här och tycker att var och en har rätt till sin grej, men det här förstår jag bara inte. Vad tycker du?



Natti natti

N

1 kommentar:

  1. Skapad av Mulle ons, januari 06, 2010 03:47:08
    Kan nog bara hålla med. Visst är han rolig, men som du säger; det känns som om han driver med alla hårt arbetande dansband. Fick deras CD och den är ju trevligare att lyssna på.

    SvaraRadera