lördag 20 mars 2010

Att skaffa valp...

...är ingen dans på rosor!!! Det är som en liten bebis och valpen kräver din uppmärksamhet HELA tiden. När dem somnar vågar man knappt röra sig med rädslan för att dem ska vakna. Fast vi försöker förstås vänja den lille vid ljud och rörelse, det har man igen i slutändan.

Men som sagt, på deras vakna tid krävs det att man är på alerten. Och så fort dem är tysta, såvida de inte sover förstås, så vet man att dem har bus på gång. Här är några exempel på vad vår lille skrutt (nej, vi har inte bestämt namn än) hittar på så fort han får chansen.

- Äter ur katternas skålar
- Äter katternas BAJS *ööörrrkkkk*
- Leker i katternas sand/kisse-låda
- Bajsar inne
- Kissar inne
- Leker med tassen i vattenskålarna och välter gääärna dem så det kommer vatten på hela golvet.
- Biter på skor
- Biter på möbler
- Biter på mattor/tyger/kläder m.m.
- Ja, biter på ALLT egentligen...även mig.
- Jagar katterna
- Drar runt filtar
- Käkar strumpor
- Hoppar i sängen/soffan
- m.m. m.m

Så det gäller att ha full koll som ni märker. Speciellt tufft är det nu tills han blir rumsren och det kräver att man har full koll, för när det kommer...ja, då kommer det!

En stooor nackdel när dem är valpar är att man springer och säger -NEJ hela tiden, det tycker jag är tråkigt. Men man måste om man vill ha en lydig, trygg o stabil vovve i framtiden. Så från första stund man får hem valpen måste man visa vem som bestämmer och vara klar och tydlig med regler. Det man vill att den ska veta i framtiden måste man visa den redan nu. Som t ex att hoppa, visst det är jätte gulligt nu när lille skrutt hoppar på ens ben...men det är inte så himla kul när han väger 70kg och fortfarande hoppar. Likaså, vill du inte ha en 70kg vovve i din säng måste du vara bestämd redan nu när den e liten!

Men annars är det ju helt underbart med valpar, dem ä ju så charmiga och gosiga. Men det är viktigt att veta vad man ger sig in på, och att få hem en liten vovve när man e sjuk är absolut INGEN höjdare!

Är ni intresserade av en landseér så kan ni kontakta Pernilla på www.landgold.nu hon föder upp dessa vackra vovvar och det är där vår lille skrutt oxå kommer ifrån!

Tass å kram


4 kommentarer:

  1. Skapad av Ewa sön, mars 21, 2010 11:58:31

    Ha, ha, ha !...
    Man ser hur du implementerar "sängförbudet" !... Men - vad kan man göra, man smälter ju fullständigt och glömmer all disciplin, då man ser en sådan fin 'liten' varelse in i ögonen i en sådan stund...

    Aaaa, bryr dig inte, allt kommer i sinom tid - och reglerna är för att brytas !...
    Då känns allt ännu mer ljuvligt, inte sant ?

    Men skynda er med namnet !...
    Utan namn - ingen riktig familjetillhörighet. Tänk på det.

    SvaraRadera
  2. Fast jag har inte satt något sängförbud, har inget emot en 70kg vovve i sängen faktiskt...bara mysigt ;o)

    Varför skynda med namnet? Precis lika viktigt som att den får ett namn så tycker jag det är viktigt att den får RÄTT namn, ett som bara e värdig honom. :o)

    SvaraRadera
  3. Skapad av Ninna Lindgren kennel LANDGOLD mån, mars 22, 2010 23:43:40

    Hej! Som jag garvade när jag läste allt som älsklingen gör!!!

    Jag har 2 som gör detta också hemma och på var sitt håll! Snart flyttar broder Oscar och då blir det ju rena semestern!!! Kommer väll att böla som bara den antagligen! Han är för rolig alltså... Bär på allt och hittar på skit hela tiden gör han!

    Flisan är lite lugnare så, men visst kan sessan göra bus med!

    I kväll skulle Oscar hoppa upp i valp lådan och..FASTNADE halvvägs! Den som talade om att store bror var i knipa var Flisan som sjöng hög ljutt!

    Haha, ja jag njuter, men jag är lite trött nu kan jag medge!!

    Jobba på med Jazz, ni är så duktiga och du Nina! DU ÄR UNDERBAR!!!

    Kan du kanske hjälpa mig att fixa så de kan kommentera min blogg? Gärna så jag måste godkänna det först om det går!

    Puss och kram till er och kyssa uppfödar mattes älskling!!

    Kram Ninna

    SvaraRadera
  4. Ja, du om nån vet vad jag pratar om...fast gånger 8 då som i denna kullen *haha* Kan förstå att du är trött, det tar på krafterna.

    Tack <3 och tack igen för honom <3

    Kommentarerna är fixade sen ett tag tillbax, hoppas det funkar som de ska nu.

    Puss o kram o tass

    SvaraRadera