lördag 20 mars 2010

Koloskopi!

Har ni genomgått en koloskopi? Det har jag! För ett tag sen hade jag tid till Gastroskopi och jag våndades JÄTTE mycket inför den undersökningen, men jag säger bara -Piece of cake!!! Hellre TIO gastro än att genomgå Koloskopi igen, det var fruktansvärt. Nu ska jag väl påpeka att jag hört en massa olika versioner på detta, vissa tyckte inte det var så farligt. Men jag tyckte det var HEMSKT! Det är jättebra att det finns men jag hoppas att jag aldrig mer behöver genomgå detta igen.

Här kan du läsa lite mer om undersökningen:
http://www.mydoctor.se/index.php?id=71

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Koloskopi/

4 kommentarer:

  1. Skapad av Lisbeth sön, mars 21, 2010 02:42:28
    Hej Nina! Håller med dig jag har gjort undersökningen ett par gånger och tycker att det är lika hemskt varje gång. Då skall det tilläggas att min smärtgräns är enormt hög men en Koloskopi undersökning vet jag inte vad som krävs. Hellre ryggmärgsprov flera gånger på rad än en koloskopi undersökning!

    SvaraRadera
  2. Usch, din stackare! Bara tanken på att genomgå det en gång till får mig att kräkas. Skönt dock att det inte bara var jag då som tyckte det var jobbigt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Skapad av Ewa sön, mars 21, 2010 11:30:31

    Har läst allt som du har tipsat om.
    Med all beundran för all teknisk utveckling och möjligheter att ge bättre och bättre vård, måste denna undersökning verkligen ligga på topp av de hemskaste. Uh!...

    Min Mamma i döende skede skulle undersökas med koloskopi "för att fastställa orsaken", men som tur var, ingrep min modiga lilla syster - "vi behöver inte veta varför, Mamma skall inte plågas i onödan!"
    Och Mamma fick sluta sitt liv i sin egen säng, i lugn och ro, utan smärtor och med bibehållen värdighet. Och i enbart sina närmastes närvaro... En verkligen "drömdöd"...
    Smärtsam - naturligtvis - för oss, som saknar henne oerhört mycket, men behaglig för henne, precis som Hon alltid önskat sig.

    SvaraRadera
  4. Det var ett stort och svårt din syster tog, men troligtvis det rätta. Bättre att få somna in lungt och fint.

    SvaraRadera