söndag 7 mars 2010

Melodifestivalen - 2:a chansen!

Om ni har följt melodifestivalen dessa veckor så har ni hört alla gårdagens låtar tidigare, och jag har skrivit om alla låtarna och vad jag tycker innan. Men var det nu rätt 2 låtar som gick vidare till finalen? Och vad tyckte ni om upplägget av andra chansen?

Först och främst så tycker jag inte alls om upplägget att två och två tävlar emot varandra. Är ju såååå orättvist att t ex två jättebra låtar ska tävla emot varandra, medan två dåliga hamnar emot varandra! Det är ju inte alls rättvist! Förstår inte varför man inte gör likadant som i de andra uttagningarna? Och sen måste jag bara säga huuuur tramsigt jag tycker det är med en snabbrepris av två låtar. Nä, gör andra chansen lika rättvis som de andra uttagningarna.

Första paret ut:

Pain of salvation, "Roadsalt" - Tyckte den var tråkig innan och tyckte likadant nu, absolut inget att skicka iväg till Norge som ska representera Sverige. Funkar på radio!

Denna tävlade mot:

Pernilla Wahlgren, "Jag vill om du vågar" - Fortfarande klämtjäck schlagerdänga, gillar denna. Pernilla vann duellen och det var helt rätt!

Nästa par:

Pauline, "Sucker for love" - Jag gillar Pauline jättemycket, hon är cool och har en bra röst. Men tyvärr har hon en lite för konstig låt och därför går hon inte hela vägen. Men på radion är den helt perfekt och jag tror den kommer spelar ofta!

Pauline tävlade mot:

Crucified Barbara, "Heaven or hell" - Jättebra låt, förutom början av sticket. Duktig frontsångerska, gillar hennes röst jättemycket. Dem vann duellen mot Pauline och fick möta Pernilla i nästa duell, den duellen vann Pernilla och gick därmed vidare till finalen.

Tredje tävlande paret:

Kalle Moraeus & Orsa spelmän, "Underbar" - En underbar låt enligt mig, superbra!!!

Tävlade mot:


Neo, "Human frontier" - Trevlig låt, bra sväng. Gillar låten men har lite svårt för att han sjunger falsett i refrängen. Tror vi kommer få höra mycket av denna oxå i radion. Neo förlorade dullen mot Kalle.

Sista paret ut:

Alcazar, "Headlines" - Tycker Alcazar är coola! Alltid bra svängiga discodängor och bjuder alltid på en riktig show, superduktiga på stämmor oxå.

Tävlade mot:

Jessica Andersson, "I did it for love" - Jessica sjunger jättebra och det är kul att se och höra henne i en ballad för ovanlighetens skull. Vacker låt men inget jag tror på i det stora sammanhanget tyvärr. Jessica vann duellen och fick möta Kalle i nästa duell. Tyvärr så åkte Kalle ut och det tyckte jag var supersynd!

Så, de som gick vidare till final (efter många om och men) var alltså Pernilla och Jessica!

Grattis tjejer! Nu är det bara att invänta nästa vecka och den sluliga finalen, spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar