onsdag 25 augusti 2010

Festivalyra!

***
Jag är inte mycket för Malmöfestivalen, eller festivaler i sig faktiskt. Inget fel på själva festivalerna, är bara trevligt att det anordnas event. Men, det är såååå trångt. Folk går hur som helst utan hänsyn, det knuffas och trängs. Att ta sig från den ena sidan till den andra kan ta flera timmar, och då har man inte ens lyckats titta i stånden på vägen. Och då är det inte kul. Nu är mina barn så stora så dem går ju dit själv, men annars har jag självklart åkt dit med dem varje år. Vi har kollat i stånden, provat på nån rolig mat och åkt karuseller. Och vill man slippa värsta trängslen är lite tidigare på dagen att föredra, trots att det är lite mysigare på kvällen.
*
Hade iallafall inte tänkt ta mig till festivalen i år, men min äldste son skulle jobba där så jag ville självfallet hälsa på honom då. Han står där genom sin skola, Jörgen kocks gymnasium. Jag hade egentligen inte tid att åka ner, har massor av muggar som måste bli klara denna vecka. Men eftersom han bara skulle jobba där en dag och det var tisdag (igår), så blev det en tripp ner då. Han började inte förrän kl 16, så det var ganska sent. Annars hade jag tänkt ta Gucci med mig, han behöver tränas lite bland människor. Men jag tyckte det blev för sent och då börjar folkmängden bli större så jag bestämde mig för att han fick bli hemma. Tycker bara synd om voffsingarna när det är så mycket folk, dem blir ju rent förvirrade och folk trampar på dem och det är mycket ljud o s v.

Colin på rast precis när vi kom.

Här är ståndet dem stod i bl a. Stackars Colin fick knappt stå i ståndet, han e ju så lång och stånden är inte så höga så då hade han fått stå och bocka sig hela tiden. Inte bra för ryggen alls! Men det fanns massor av annat att göra såklart, så han var ju inte sysslolös.

En liten goding vi träffade på festivalen.

Lasse Stefanz spelade, så vi stack bort dit en snabbis. Gert ringde och sa att han var där, så vi skulle bara bort en sväng och hälsa. OJ, vad mycket folk...man kom knappt förbi. Inte klokt, på sina ställen stod folk som sardiner i burk. Men man såg mycket folk man kände, men vi stannade som sagt bara 10 minuter sen pös vi vidare in i festivalyran.

Träffade Pernilla och hennes Mats där :o) Ser ni henne vinkandes :o)

Sen skulle vi klart prova lite mat. Christel åt Langos!

Jag trodde inte jag skulle våga äta något, hanteringen av mat är ju inte den bästa på såna här evenemang. Men jag hade sett något som såg sååååå gott ut i en bloggkollegas blogg, Soulsisters Diary. Det var Louisiana Cajun spiced chicken med limesåsoch såg fantastiskt gott ut. Så jag stegade dit och frågade vad maten innehöll och fick prata med kökschefen själv och han intygade att det INTE innehöll någon gluten alls och att jag kunde vara lugn. Såsen innehöll ju laktos, men där kan jag iallafall använda Lactrase tabletterna. Och YUMMI så gott det var, redan från första tuggan så var det en fantastisk smakupplevelse. ATT jag inte provat detta innan är ett stort frågetecken, FANTASTISKT gott!!! Tusen tack Soulsister för tipset! Är så glad att det fanns något som jag kunde äta och dessutom var så smarrigt, vilken fullträff!

Festivalyra i matoset!

Alex.

Efter ett tag vi gått omkring blev det ganska så kyligt, vindarna var rätt så kalla. Jag hade ju inte tänkt stanna så länge så jag hade inte tagit bra kläder för kvällskylan. Men vi hoppade iallafall in på Espresso house för en god kopp kaffe och för att värma oss lite.

När jag går på festivaler eller tivolin finns det en sak som hägrar för mig, maskinerna där man stoppar i en 10a och sen för man en klo runt för att sen förhoppningsvis plocka upp en nalle, boll eller liknande. Jag ÄLSKAR det! Jag tycker det är såååå kul, och jag är faktiskt ganska så duktig på det oxå :o) Så självfallet skulle jag göra detta även denna gång *hihi* Jag plockade bl a denna lille djävul som Christel fick av mig. :o)

Plockade även denna döskalle, och den fick Alex av mig.
Sen plockade jag oxå denna bil som Gucci skulle få. Fanns inte jättemånga roliga saker att plocka denna gång tyvärr, ibland finns det sååååå mycket kul.
Knasboll!

Och jag ville inte vara sämre såklart. :o)
"To be or not to be, that´s the question"

Vi var ganska trötta och lite tramsiga vid detta laget *haha* men så härligt, eller hur! :o)

Musik på stora scenen! Vet inte vem det var, men bra lät det iallafall.
*
Vid detta laget var kl mycket, jag skulle som sagt bara stannat typ 2 timmar. Men det blev hela kvällen. Och efterhand tiden gick tänkte jag det var lika bra att stanna till Colin slutade så han kunde åka med. Han skulle slutat tolv egentligen, men dem hade sålt slut på så mycket att han fick sluta redan kl elva. Så medans vi väntade gick vi runt för att leta efter stånden, men det fanns knappt några kvar??? Dem har verkligen hårdbantat festivalen detta året, sååå tråkigt!
*
Vi fick iallafall kört hem, mötte upp med Kevin oxå på väg till bilen. Ca tolv var vi hemma och då fick jag ta fatt i det som jag egentligen skulle varit hemma tidigare för att göra. Måla på muggarna och fulla ugnen för att bränna dem över natten. Det tar ca tre timmar att bränna en ugn, men sen tar det måååånga timmar för allt att svalna. Så därför är det perfekt att bränna på natten så allt är lagom svalt på morgonen om man ska måla ytterligare på dem. Så jag satt med det i några timmar efter jag kom hem, sen skulle jag fixa iordning för onsdagmorgonen. Colin fyller nämligen 18år och då grattar vi och sjunger på morgonen. Så, jag skulle packa in hans present, fixa blommor, förbereda bricka med fat, ljus, glas, servetter m.m. Kl kvart i fem kröp jag ner under täcket, trött men glad och nöjd efter en supermysig dag/kväll! 45 minuter senare, klockan halv 6 ringde klockan igen...

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade det, kan varmt rekommendera att gå in till deras restaurang vid Lilla torg, de har suverän mat!

    Kram

    SvaraRadera