tisdag 3 augusti 2010

Myspyyys dag!

***

Dagen började med att jag gick upp "alldeles" för tidigt *fniss* med alldeles för få timmars sömn :o) Det var nämligen ordentlig rea på solsängar som jag tittat på ett tag, så jag ville vara på Jysk direkt dem öppnade för att säkert få fatt i dem. Kan gå väldigt snabbt ibland så det gäller att va framme. 3 minuter över 10 äntrade jag ingången och fick tag i mina efterlängtade solsängar. Samma material som det fina setet jag köpte i förra veckan, älskar konstrotting. Snyggt, tåligt och ganska underhållsfritt.
*
Utanför Jysk mötte jag upp med Christel och vi fick fixat lite ärenden såhär på morgonkvisten...hurtbullar *haha* Medan jag körde hem körde Christel bort till Espresso house och köpte med fika till oss, som hon dök upp med hemma hos mig en stund senare. Vi fikade på altanen och mös innan det var tid att packa upp solsängarna, gissa om vi fick hjälp av en "liten" krabat. *haha*


Gucci ville oxå hjälpa till! :o)
*
En liten filmsnutt från Guccis arbete, går faktiskt undan måste jag säga.


Hmmmm....varför pratar man så fjantigt med sina djur :o)
*
Nu glömde jag ta foto när allt var uppställt och fint med dynor, men hittade en bild på den på nätet. Ser lite tråkigt ut på den bilden, men tar foto imorgon och lägger ut så ni kan se reslutatet.

Köpte två jättefina kuddar oxå där till utesetet på altanen, kan visa dem oxå imorgon.
*
Efter det så hjälpte Christel mig med det sista på mina stolar som ska stå i uterummet. Fanns lite bättring kvar att göra och sen spraylackas. Jätteskönt att få hjälp för det känns i händerna kan jag berätta när man sprayar så mycket, rent ont i händer och fingrar. Men nu är dem klara och ska snart placeras i uterummet, såååå skönt.

Stolarna till uterummet.

Gucci är ju självklart med hela tiden :o)

Och ibland blir man såååå trött.

Vi hade besök av broder padda :o) Tyckte Gucci var jättekul, men paddan var nog van vid mindre kompisar stackaren.

Kommer ni ihåg baggen jag skrev om igår? Har kollat upp lite mer om den och hittat detta:

Noshörningsbagge (Oryctes nasicornis)

Fakta om:
Noshörningsbagge el noshornsbagge

Är en 25-40 mm stor Bladhorning. Tämligen Allmän i Juni-Juli. Hanen har ett horn på huvudet och halsköld. Honan saknar horn. Både Skalbaggen och larven lever på multnande växtdelar i komposthögar, drivbänkar, sågspån. Utvecklingen från larv till skalbagge tar 4-5 år. Larverna är fingertjocka stora vita.
*
Den noshörnings skalbagge som har vingar, kan inte flyga lika lätt som andra flygande insekter. Därför är flygning är inte den bästa formen av försvar för någon typ av skalbagge. När en skalbagge bestämmer sig för att flyga det oftast för att flyga mot ljuset.
*
Den kvinnliga Rhino skalbaggen lägger upp till 50 ägg som tar ungefär tre veckor att kläckas till larver. Larverna kan ta från tre till fem år att mogna. De är böjda, vitaktig och långsamma. De tenderar att konsumera en massa mat, så när de förvandlas till vuxen noshörnings skalbaggar, behöver de vuxna inte så mycket mat för näringsämnen. Var försiktig när du hanterar yngel eftersom vissa larver biter sina rovdjur.
*
Vuxen noshörnings skalbaggar bara leva ungefär ett eller två år. Rhino skalbaggar gillar att äta, krypa omkring, och fest under natten. De är mindre sannolikt att ses under dagen.
*
Om du ser en noshörning skalbagge kryper runt din trädgård, är chansen att han redan har ägnat sig åt bladen på dina växter och hans larver kan ha ätit rötterna av dina växter. Du kan ta en tom glasburk för att försiktigt skopa upp Noshornsbaggar och hans familj. Men om du har död ved i din trädgård, kan du tänka sig att lämna noshörning skalbaggarna genom att de kommer att hjälpa bryta ner den.
*
Om du väljer att plocka upp en noshörnings skalbagge kan den repa dig med benen. Den kan också göra ett gnisslande ljud, som kallas stridulating. Noshörningens skalbaggen har klor på benen som hjälper den klättra eller saker grepp. Om du håller i en och det hamnar på fingret, försiktigt knacka den på sin bröstkorg. Om du försöker dra bort det, kommer den att greppa fingret hårdare.

*
SHIT, kröp i hela kroppen på mig när jag läste detta :o/ Så nu fick ni lite biologi lektion idag med *hehe*
*

Ett annat djur som vi har vääääldigt gott om för tillfälligt runt vårt hus är dessa...


...i alla olika storlekar. Just denna på bilden tillhör de större vi har.

Nä, jag håller mig nog till hundar och katter faktiskt. *haha*
*
Imorgon MÅSTE jag bara städa *blää* såvida.....det inte blir JÄTTEfint väder så jag kan ligga i min nya solsäng och läsa och mysa :o) Har ju faktiskt inte legat i solen en enda gång i sommar, bara jobbat. Men jag behöver verkligen städa nu :o) Regnar det så städar jag då *haha*
*

Tusen tusen tack för all hjälp idag Christel!
*


Kramizar
Don't let the bedbug bite ;o)


2 kommentarer:

  1. Oj, det är rena zoo't hemma hos dig ju :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hahahahahaha, ja nästan på...både med frivilliga och icke frivilliga djur :o)

    Kram

    SvaraRadera