måndag 13 september 2010

Sweet chili marinerad kyckling!

***
Här kommer receptet min Sweet chili marinerade kyckling!
1 Stor flaska Sweet chili sås
ca 1dl olja
ca 2msk soja
Väldigt enkel att göra!

Skölj kycklingen och lägg i en form.

Blanda ihop marinaden...

Häll över kycklingen så det täcks.

Plasta in väl och ställ i kylen valfri tid. Kan stå några timmar bara men oxå gärna hela natten.
*
När du är redo att tillaga kycklingen kryddar du ovanpå med salt och peppar sen sätter du in den i ugn ca 225 grader, 45min - 1tim. Jag vill helst att köttet nästan ska lossna från benen, då är den mör och fin.

Därefter får du fina röda glazerad klubbor som smakar toppen! Gillar man inte kyckling kan man ta vad man gillar ju, fisk, fläskfilé, koteletter, grishals...ja, vad som helst. Till detta serverade jag ris och sallad. Förutom såsen som blir i formen och är jättegod, fixade jag idag till en creme fraiche röra med sweet chili sås och lite peppar i som ska vara kall.

Lättlagat, ungarna älskar det, och det är även toppen som picnick mat.
Lycka till


2 kommentarer:

  1. MMMMM, detta skall jag prova i helgen...
    Kramiz Ninna

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!

    Ja, det tycker jag absolut att du ska göra. :o) Såååå gott OCH lätt.

    Lycka till.

    Pussen

    SvaraRadera