fredag 19 november 2010

Järnbrist!

***

På sista besöket hos barnmorskan visade proverna att järnvärdet blivit sämre sen sist, är ju ganska vanligt att man får järnbrist när man är gravid. När man är gravid måste man äta rejält med järnrika livsmedel. Betydligt mer än vanligt. Det kan vara svårt eftersom de flesta kvinnor redan innan de är gravida får i sig lite för lite järn. Mycket kalcium, i första hand i form av mjölk, kan hämma upptaget liksom även kaffe och te. Se till att lunch och middag blir järnrika men fattiga på mjölk. Ät mjölkprodukterna i första hand till frukost och mellanmål. Och avsluta inte middagen med kaffe eller te.

Innan du blev gravid behövde du ungefär 15 mg järn om dagen. Det är en hel del och många av oss får förmodligen inte i oss tillräckligt mycket. Under graviditeten behöver du mer järn än vanligt för att du och ditt barn ska må bra.

Det bästa är att få i sig vitaminer och mineraler genom kosten och järn är inget undantag. Järnrika födoämnen är bl a:

Mörkgröna bladgrönsaker

spenat

Fullkornsbröd



Potatis




Magert rött kött



Skaldjur


Russin


Katrinplommon


Leverpastej




Baljfrukter

Förstärk också mellanmålen och efterrätter/frukost med torkad aprikos som är allra bäst av av alla järnrika torkade frukter. En nödpåse med torkad aprikos och cashewnötter i handväskan är järnstark katastrofhjälp när blodsockret och livsgnistan störtdyker.

C-vitamin hjälper din kropp absorbera järn. Drick gärna apelsinjuice eller ät C-vitaminrika frukter och grönsaker tillsammans med järnrik kost för att förebygga mot anemi.
En snabb favorit är musselpanna med skivad potatis, gröna bönor, lök, några svarta oliver och rejält med musslor från burk.


Du kan mycket väl behöva järntillskott även om du äter mycket järnrik kost - det beror på hur stora dina järndepåer är i kroppen. Din barnmorska kan hjälpa dig hitta ett kosttillskott som passar dig. Nackdelen med vissa järntillskott är att de kan ha obehagliga bieffekter. De kan orsaka förstoppning och andra matsmältningsbesvär som illamående, diarré och magont. Du kan minska dessa oönskade effekter genom att äta mer fiberrik mat och ta tabletterna tillsammans med mat. Det finns preparat som är "snällare" mot magen än andra, så om du besväras av det du använder är det viktigt att du pratar med din barnmorska så att hon kan hjälpa dig hitta ett alternativ som passar dig bättre - hellre än att sluta ta dem och riskera att du får blodbrist.

Du kanske inte märker att du får järnbrist, även om trötthet och andfåddhet är vanligt.
Huvudvärk, tinnitus och hjärtklappning är några andra symptom samt ovanliga begär för vissa typer av mat. Ögonlock, nagelbäddar och tunga kan också vara bleka.

Du behöver inte vara orolig för ditt barn om du inte är mycket anemisk. Din kropp kommer att se till att bebisen får det järn den behöver innan du får ditt. Du kommer med andra ord att lida av järnbrist innan ditt barn får det. Bebisen behöver mest järn under andra och tredje trimestern, så detta är när det är allra viktigast att ta god hand om sig själv.

Jag har själv inte märkt så mycket av det än, och det är ju egentligen inget som säger att det blir värre. Brukar visa sig mer längre fram i graviditeten. Dessutom äter jag redan nu väldigt nyttig och varierande kost, och jag äter mycket grönsaker. Däremot är jag ganska dålig på att äta kött, blir mycket fisk. Men jag ska satsa på mycket leverpastej nu tänkte jag, och även lite mer kött till maten. Blutsaft tänkte jag oxå kolla upp i hälsokostaffären, c-vitaminer tar jag redan. Men barnmorskan och jag var ganska överrens om att vi skulle vänta och se om jag behöver ta något annat tillskott med tanke på att jag redan har problem med magen. :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar