onsdag 3 november 2010

Underbar fisksoppa!

***
Lagade en fantastisk fisksoppa igår som jag absolut tycker ni ska prova om ni gillar fisk!

Man kan använda lite vad man vill i, jag valde:

Chili
Vitlök
Potatis
Morötter
Kålrot
Persiljerot (smaka denna om ni inte har gjort det, supergott. Ser ut som palsternacka)
Palsternacka

Fräs hackat chili och vitlök allra först i smör i stor gryta.

Skala sen och dela rotfrukterna i lagom bitar, och lägg i.
Häll på vatten, rejält. I med buljongtärningar, salt och peppar.

När rotfrukterna nästan e genomkokta lägger jag i fisken och kryddar lite till. Lite mer salt och peppar, jag la även i saffran och en skvätt vin. Här kan ni oxå välja vilken fisk ni vill, jag valde fisktärningar med olika sorters fisk. Finns att köpa färdigt i frysdisken. Fisken behöver inte lång tid på sig, så efter en stund la jag i purjolöken och nån minut senare är den färdig att serveras.

Häll upp soppan i tallrik, därefter dekorerade jag med kräftstjärtar och färsk bladpersilja. Om man vill kan man ha en klicka creme fraiche eller aioli oxå på. MUMS! Och sen hade vi knäckebröd till, supersmarrigt!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar