fredag 3 juni 2011

Förlossningen!

Tänkte jag skulle berätta lite kort om förlossningen. Det var ju en ganska lång förlossning och jag behöver inte gå in på detaljer, så ska försöka dra det så kortfattat jag kan. :o)

Jag städade som sagt golvet hemma på tisdagen den 17 och efter det fick jag ingen ro. Kom isäng ca kl 01 och vaknade igen 02.42 av värkar. Kunde inte somna om så jag gick upp och packade det sista i bb väskan fall i fall. Så småningom kom Frank oxå upp och det blev ingen mer sömn den natten. Värkarna fortsatte dock lite oregelbundet, men när slemproppen gick ringde vi kk och dem sa till oss att komma in.

Vi kommer till kk runt 8, värkarna är fortfarande oregelbundna och jag är öppen ca 3cm. Barnmorskan säger att vi ska ut och gå några timmar och att jag inte fick åka hem och lägga mig *suck* jag som var helt slut. Men Frank och jag åkte iväg och köpte varsin kaffe på EH och sen körde vi till Pildammarn för att gå...och gå...och gå.

Tillbaka på kk igen några timmar senare och värkarna har tilltagit. Jag läggs in och undersöks igen och mina värkar mäts. Nu är kl ca 14.

Värkarna fortsätter att tillta och till sist är det helt olidligt :oS Då kommer barnmorskan med Petidin till mig och jag får ha lustgas, tack och lov. Lustgasen är ju helt fantastisk och dessutom ofarlig för barnet. Nu går det långsamt tycker jag, och Frank sitter i stolen och bara väntar. Tiden känns som en evighet och det dröjer många timmar innan krystvärkarna sätter igång. Lilla Savanna låg dessutom ganska långt upp vilket förlängde tiden. Till sist får jag värkstimulerande via dropp i handen som ökas efter hand för att påskynda förloppet.


Eftersom det går ganska långsamt sitter inte barnmorskan hos mig hela tiden, utan kommer och går med jämna mellanrum. Och det finns ju en klocka man ringer på om man behöver dem.


Iallafall så slutar det hela med att jag bara känner att jag måste upp och gå. Jag var så trött efter bara 1.42 minuters sömn att jag behövde kraft att kunna krysta och kände att det var lättast att stå upp. Jag kommer upp och säger till Frank att jag måste gå på toaletten, fortfarande ingen personal hos oss. Går in på toa och känner att nu är det snart på gång och när det väl satte igång tänkte jag bara, nu jäklar! Så jag krystade för kung och fosterland, beredd hela tiden att ta emot min lilla flicka. Och så slutade det, jag förlöste min lilla flicka själv, fick henne i mina händer, hon tog sitt första andetag och jag fick höra hennes första skrik. :o) Klockan var 19.50 den 18 maj. Vilken lycka!


Välkommen du lilla under!

3 kommentarer:

  1. Marie i gatan ....3 juni 2011 22:04

    GRATULERAR !!!
    Älskar förlossningshistorier , hoppas barnmorskan dök upp ......

    SvaraRadera
  2. Puss och kram på er!
    Jag hoppas att vår lille kommer med buller bång snart! För nu e jag TRÖTT på att vara gravid!
    Vi får träffas när liten är född....
    Kram min älskade vän och puss till Savanna från mig och resten av flock och familj!

    SvaraRadera
  3. Marie: Tack :o) Jodå, barnmorskan dök upp efter att Frank sprungit ut i korridoren och skrikit helt förtvivlad efter någon. Men när dem kom var Savanna redan född och i mina händer :o)

    Ninna: Tack vännen :o)

    SvaraRadera