söndag 25 november 2012

Förkylning och chokladbullebak.




Ja, förkylningen vill inte släppa. Savanna var feberfri någon dag sen kom feber igen, och likadant var  så det med mig...trodde jag var på bättringsväg och så pang så blev jag sämre. Så lite upp och ner har det gått här, trist. Speciellt för Savanna, en liten tjej full av upptäckarlust och spring i benen och så kan och orkar man inte :o( Så det har fått bli lugna lekar och mycket mys. Böcker är bra vid sjukdom, men är man 1 1/2 så tröttnar man ganska snabbt *haha*. Så vi har bakat, chokladbullar har det blivit och två gånger t o m...det är ju så gott och dem tar slut snabbt :o)

Detta är första baket och Savanna har rullat nästan alla själv :o)
Men vi gjorde bara en sats och det blev inte så många.

Så några senare bakade vi igen, men denna gång tripplade vi receptet.
Då kunde vi göra dem lite större oxå. yummi.

Så jag tänkte dela med mig av det receptet vi använder:

CHOKLADBULLAR (står ca 25st men det tycker inte jag stämmer, max 15 enligt mig)

100 g smör el margarin
1 dl socker
3 dl havregryn (är ni glutenintolerant som vi finns det särskild havregryn, den är renad eftersom vanlig havre är kontaminerad med gluten. Finns vid de glutenfria produkterna.)
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe

cocos el pärlsocker att rulla i

Blanda
Rulla till bollar
Rulla i ovan valt
In i kyl

Perfekt att göra med barnen då de kan vara med och kladda själva :o)

Ha en fin söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar