fredag 18 oktober 2013

När lugn infinner sig!

Tänk vad lugn och vila är viktigt! Kroppen går ner i varv, stressen lägger sig, man sover bättre, hud och hår mår bättre och ser friskare ut. Det finns så mycket positivt med att tillåta sig ta det lungt emellanåt. Men det just det, man måste tillåta sig att ta det lungt. Bestämma sig för att inte "göra någonting", först då hänger kroppen med. 

Jag märker så tydligt både på mig och Savanna hur vi förändras och blir lugnare. Tror det är lätt att som förälder tro att ett livligt barn behöver aktiveras mycket mer, men det där är inte helt sant. Snarare behöver dem nog vilan och ron mer än andra barn som själva kan hitta lugnet lättare. Klart att alla barn måste aktiveras :o) men vilan är minst lika viktig.  

Enda sedan Savanna var liten har jag märkt hur stressad hon blir av att det händer för mycket, hon tappar liksom fokus och är överallt och ingenstans. Savanna är ju extremt livlig i sig själv så man kanske tycka att det är konstigt. Men det handlar nog mycket om kontroll, när Savanna själv har kontrollen över det som ska hända så kan hon oxå hantera det bättre och inte blir så stressad av det. Så det schemat jag själv måste rätta mig efter p g a sjukdom, aktiv ena dagen så bör jag ta det lungt andra dagen, det passar egentligen både mig och Savanna perfekt. Nu fungerar det ju inte alltid så, men om jag kan styra så försöker jag tänka på det och planera det så. Idag ska vi iallafall ut en sväng, inget stort. Och imorgon kanske vi åker och badar, och på söndag vilar vi då :o) Vi får se om det funkar, det hoppas vi på iallafall.

Ha en fin helg!
Kram

2 kommentarer:

  1. Ligger i badet, med ljuvlig musik, blommor och levande ljus och läser detta. Kan inte bli lugnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Mehri, man måste ta vara på livet och unna sig att njuta.

      Kram

      Radera