onsdag 20 november 2013

När man sopsorterar

Ja, en dag stod den bara där! Ytterliggare en ny plasttunna att "pryda" ingången med, denna gången brun. Bredvid stod ett mindre platskärl och två buntar med påsar. Så nu var det bara att sätta igång att sopsortera. Trots att tunnor är väldigt osmickrande att ha precis vid sin ingång så är det ändå en jättebra sak det där med att sortera. Alla måste ju dra till stacken när det gäller vår miljö, det går inte bara att sitta där och tänka att "andra gör det ju". Många bostadsområden har ju gemensamma tunnor, men bor man på landet får man äran att ha en egen :o) Så vi satte igång och sorterade enligt anvisningarna men det fungerade inte så bra. Det blev äckligt och kladdigt och luktade illa i skåpet där det stod, även om vi bytade påse ofta. Så nu gör jag på mitt sätt, för så svinigt vill jag inte ha det.   
Så ett tips är att sätta kärlet i en plastpåse först och främst! 

Sen lägg en eller två avfallspåsar i botten.

Och sist så använd två påsar istället för en. Sen så tar jag med mig hela kärlet med påse och allt så slipper jag ev dropp och kladd på golvet. :o)

Gör ni såhär så minskar det avsevärt med kladd och lukt, lukten kommer ju mest av det som läcker ut. Och det är en fördel att slippa tömma och slippa skura köksskåpet varenda dag. Jag sorterar jättegärna, jag vill ju också medverka till en bättre framtid. Men det gäller att hitta sätt som fungerar så det inte bara blir ett aber, då är det nog lätt att man struntar i det. 

 Lycka till! :o)

1 kommentar:

  1. Andra tips för att slippa läckage, är:
    * Skala potatis och andra rotsaker direkt på en tidning PÅ vasken och kasta det i påsen när det har torkat till.
    Det kan räcka med att det ligger framme tills man har ätit klart.
    På så sätt hamnar inte skalet i vasken och riskerar att bli dyngsurt för att man kranar vatten på det.
    * Lägg en eller två melittapåsar i botten av påsen, innan du lägger i det som skall kastas däri.
    Det går även bra med ett bra hushållspapper.
    På så sätt slipper du även påsen utanpå kärlet och du slipper slösa på påsarna.
    Detta var ett par tips, som antingen du eller dina läsare kan ta till dig/sig om du/de vill.

    M.v.h: Mia.

    SvaraRadera