onsdag 1 januari 2014

När det är nytt år!

Ja så var det då nytt år. :o)


Man läser och hör överallt nu (och varje nyår) att nu glömmer vi det gamla och blickar mot det nya...men fungerar det verkligen så? Glömmer man helt plötsligt allt gammalt och blir "pånyttfödd" den 1a på det nya året? Ja, det stämmer inte på mig iallafall. Tanken är nog god, men verkligheten är ju inte så. Det gamla följer ju med en in i det nya året, både det goda och det onda. Avståndet blir bara lite längre. Jag tycker snarare att nyårsafton lätt blir en dag för funderingar, tillbakablickar och reflektioner. Man tittar tillbax på de år man nu lämnar och tänker på allt det gett, både av glädje och sorg. Det rör till nånting i kroppen och huvudet på en, och mycket av det jobbiga som hänt kommer närmre. Kanske är det inte så för alla, kanske är det för att jag haft ett tufft år. Jag lämnar ett tufft år bakom mig och stiger in i ett helt nytt oförstört år. På så sätt är ett nytt år lite magiskt...man ser framtiden som oförstörd och orörd. Man ser sin möjlighet till att göra förändringar och förbättringar. Men det jag har med mig i bagaget, det tar jag med mig. Vissa saker/händelser behöver mer än ett nytt år för att läka, då är det bara tiden som kan hela... Som person är jag sådan att har jag en gång blivit djupt sårad då kan man inte bara lägga locket på och ingen kan tvinga mig till det heller, det måste få komma av sig själv. Och det där med tid kan man ju inte sätta tid på, det får helt enkelt ta den tid det tar. Men när tiden har gått då får jag en speciell känsla i min kropp och i mitt sinne, då vet jag att jag är redo att gå vidare...oavsett vilket håll det nu må vara.

Så nytt år alltså! Vad bär ni med er in i det nya? Mål? Visioner? Har ni avlagt något nyårslöfte? Det gjorde inte jag i år, inte merän att försöka göra det nya året till det bästa någonsin. Annars tycker jag att nyårsafton är ett ypperligt tillfälle att avge löften. För det är som sagt något magiskt över ett nytt år, att börja om den 1a ett helt nytt år med helt nya förutsättningar!






Själv så hade jag en annorlunda nyårsafton. Frank spelade så jag och Savanna var hemma själva i lugn och ro. Vi gick i myskläder hela dagen och tog det bara lungt...så lungt man nu kan ha det med en 2,5 åring som har energi som en duracell-kanin. Men vi fick iallafall rivit ner den där tapeten i sovrummet som inte blev riktigt bra, dessutom så hittade jag en ny i somras. Och den andra var ju bara sålänge tills vi hittar en vi gillar.


Så här såg ju tapeten ut. Jag älskar den tapeten och vi hade den när vi hade sovrummet nere. Och sen flyttade vi upp sovrummet och vi letade och letade, men kunde inte hitta nån ny som vi gillade. Vi hade lite kvar av den blå och det såg ut som den skulle räcka, och det gjorde den...men det blev lite lapparbete p g a mönsterpassningen. Sen skulle Frank sätta lister runt fönstret så inte tapeten skulle flika sig, vilket han inte hann innan Savanna började ta stöd i fönsterkanten för att kunna klättra upp och titta ut. Oavsett så var den bara tänkt tills vi hittar en ny :o)


Så det blev ganska ljust och vitt när tapeten kom bort :o) för vitt! Men det kommer alltså upp en ny snart.


Såhär fin är den. Lite svårt att fota eftersom den ligger i ett rör för tillfället, men ni får se resultatet när den väl är uppe. Jag vet inte när, men det får bli ganska snart. Jag har ju målat våra sovrumsmöbler, och det har tagit sin lilla tid. Nu är jag iallafall på sista delen, den stora sänggaveln. Detta innebär att vi sovit på madrasserna på golvet ett tag, och tanken är att sätta upp tapeten nu när det är lätt att komma till. Det blir ju mycket mer jobb om vi skruvar ihop sängen och nattduksbord och allt och sen ska man flytta allt så man kommer till att tapetsera.


Några lager till sen är sänggaveln äntligen färdig. :o)


Så tapeten åkte ner och sänggaveln fick ytterligare ett lager färg. Jag fick dessutom sorterat ut lite kläder ur mina lådor, riktigt skönt. Det är något befriande med att rensa, stressar mig bara att ha en massa saaker som ändå inte används. Sen tvättade vi, diskade, byggde samma pussel 30 gånger. Byggde lego, spelade memory, åt gott, tittade på Toystory några gånger. Så vi hade att göra och vi gjorde allt i vår egen takt, precis som vi kände för det. Hur firade ni er nyårsafton?

Blommor till Savanna och mig från sambon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar