tisdag 4 mars 2014

När man underlättar vardagen lite grann!

Jag jobbar alltid med att hitta nya vägar, nya sätt för att göra vardagen lite mindre stressig och tung. För vardagen är väldigt tung när man inte är frisk och inte har den energi som krävs. Och det kan den ju faktiskt vara även om man är frisk. Så allt handlar om prioriteringar hela tiden, att hela tiden välja det som är viktigt nu och lämna allt åt sida...sålänge iallafall. Dem där sålänge blir ganska många och tungrodda oftast och blir inget sätt som fungerar för alltid. För vardagen är ju sådan att man ofta gör samma saker varje dag, som t ex ta hand om Savanna, sköta hygien, laga mat, ge de lurvigare familjemedlemmarna mat, diska, plocka undan m.m. m.m. Sånt måste ju fungera i huvudsak, och det är inte alltid så lätt att räcka till. För så är det, jag räcker inte till och jag behöver nya permanenta lösningar. Så nu tog jag mig i kragen och beställde matkasse som ett steg på vägen! Och det är såååå skönt! Jag har provat detta för några år sedan, men då var livet annorlunda.  Savanna hade inte kommit till världen, det var bara Colin som bodde hemma men han var ju stor. Så även om det var en avlastning då, så var det inte jämförelsevis så stor avlastning som det är nu. Jag njuter av att ta fram det där recepthäftet, bestämma mig för vad jag ska laga. Allt finns hemma och rätterna går snabbt att göra. Om ni visste hur avlastande det är. Jag älskar ju att laga mat egentligen,  så det har inget med det att göra alls. Jag har bara inte alls den orken till att bestämma rätter, inhandla allt...och det mesta som jag lagar tar oftast lång tid. Nu ska vi bara få lite mer iordning här hemma och kanske städhjälp så ska nog detta gå vägen :)


Tycker absolut ni ska prova en matkasse, finns ju massor av företag som håller på med detta nuförtiden. Några är Linas matkasse, matkassen, årstiderna och den jag provar nu heter mat i veckan. Bata googla på matkasse ska du se så många det finns, och de flesta har ett sysrterbjudande oxå.

Idag gjorde vi rotfruktssoppa med kyckling och gratinerade ostbröd, jättegott !

Natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar