fredag 25 april 2014

När man börjar dagen med pippiräddning!

Gårdagen kom med kvittrande fåglar och hyffsat välmående kropp, tack å lov. Varje dag innan en spelning är riktiga orosmoment. Om ni visste hur jobbigt det är att stå glad i massor av timmar en spelkväll när man har feber och mår pekka. Man ska gärna se fräsch och trevlig ut och man ska helst spela och sjunga rätt oxå. Det är tunga kvällar det.

Nåja, håller på att fixa mitt kaffe när jag ser Gucci leka med em fågel på marken. Fattar direkt att något är galet, viöken fågel skulle stanna hos jätten Gucci självmant. Ser att det är en liten bebis och förstår att den förmodligen ramlat ur boet. Kan se att mamman flyger omkring och säkert är jätteorolig för sin baby. Först en gigantisk hund som vill stoppa den i munnen och sen jag som försöker fångs den och säkert oxå betraktas som lite av en jätte. Stackare :( Jag hade tagit på mig rena handskar såklart så inte lilla pippin skulle dofta mig, dvs människa. Jag försökte lokalisera var boet fanns men kunde först inte hitta ngt, men ser sen ett bo som trillat ner från trädet och antar att det  måste vara det. Får inte upp boet i trädet men får fast det i busken brevid...alltid nått.

Mamman cirkulerar fortfarande oroligt så slutligen får jag flyttat pippi till under trädet och lämnar den där, vet ju att mamman har koll. Och ville få undan den så inte skator el andra större fåglar skulle ta den. Sen gick jag en bit ifrån och höll utkik, och mamman hoppar direkt bort till sin unge.

Under dagen tänkte jag klart på detta och hoppades att allt gick bra, kollade även under trädet så att pippin var borta och det var den. Såg mamman flera gånger flyga omkring här, ofta med mask i näbben. Så det kändes som att det slutade väl iallafall :)

Vädret var ingen höjdare alls igår så Savanna och jag höll oss mest inne. Jag behövde köra igenom lite dragspel inför kvällens repa, och Savanna spelade på sin akustiska bredvid. Vi tog ett varm bad, skönt för det var lite småkallt. Sen var det bara att fixa till sig och bege sig till repet.

Allt som allt, en helt ok dag. Hur var er torsdag?

Natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar