onsdag 16 april 2014

När man drömmer dåligt!

Usch hade en så hemsk dröm inatt. Låter nog inte så hemsk för andra, men för mig var den riktigt dålig. Jag drömde att jag hade två baugetter, varav jag klämmer hela den ena. Men efteråt kommer jag på vad jag har gjort och får panik! Vad har jag gjort??? Så nästa steg är att jag börjar känna efter hur det känns i magen och sen funderar jag på om jag ska gå och kräkas, men det var ju så gott så jag vill inte förstöra detta genom att avslutas med att kräkas. Nu undrar ni säkert, hur kan detta vara så hemskt? Men eftersom jag inte tål gluten och blir väldigt väldigt sjuk om jag får gluten i mig, 3 veckors sjukdom pratar vi om, så för mig är det hemskt. Gluten är ett gift för min kropp och det tar så lång tid att återhämta mig att jag får inte få i mig någon gluten alls. Jag var iallafall glad när jag vaknade att det bara var en dröm.



Jag tror att detta kommit av att jag såååå saknar nybakade frallor. Och Frank och jag pratade just häromdagen om vad jag skulle äta om jag fick en dag där jag kunde äta gluten igen. Och mitt svar var då, gå till ett kondis och köpa nybakade frallor och äta dem halvvarma med ett tjockt lager smör *mums*



Förresten, på tal om gluten...jag har märkt en sak! Folk anstränger sig inte för oss glutenintoleranta :o( Det köps vanliga bakelser, kakor och fikabröd men det ansträngs inte ens att fråga i affären vad dem har som är glutenfritt. Går barnen på kalas får den antingen ta med egen kaka eller vara utan helt enkelt. Hur tänker folk egentligen? Jag är visserligen vuxen, men förstår inte folk att dem sårar när dem bara struntar i en??? Att få höra gång på gång, -ja, vi vet ju inte vad du kan äta, blir ganska tröttsamt! Är man inte ens värd den ansträngningen? Och hur förklarar man för små barn att det är ok att dem ska sitta å äta en torr kaka t ex medan dem andra barnen njuter av tårta? Vi har inte valt detta och hade ju klart hellre valt att äta allt gott som de andra får. Nä, fy skäms. Bara fasar för Savannas uppväxt, vill ju inte utsätta henne för detta alls :o( Älskade lilla barn!


Har ni andra glutenintoleranta samma uppleveler eller andra? Berätta!

Kram

4 kommentarer:

  1. Måste va ett h-e med glutenintolerans, Jenny tål inte mjölk så jag kanske förstår lite hur du känner av din intolerans iom jag vet hur Jenny reagerar fast det är bara i ett par dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hasse.
      Ja, det är verkligen inget kul. Jag tål ju inte laktos heller, men det brukar komma samma dag och verkar bara max ett dygn. Så det är stor skillnad :(
      kram

      Radera
  2. Jag har haft drömmar där jag i drömmen har glömt bort att jag har gluten och laktos intolerans, och äter något med gluten i och sedan kommer jag på det. Grejen är den att jag nu inte blir lika sjuk som dig, vilket måste vara jättejobbigt. Jag vet ännu inte hur jag reagerar om jag skulle få i mig gluten, jag fick min diagnos sep 2012, då jag var 44 år. Min dotter fick sin diagnos aug 2010 när hon var 17 år. Jag hade skadat tarmludd medans dottern inte hade något tarmludd alls. Hon mår illa och ibland kräks hon efteråt, om hon får i sig gluten. Ibland har hon inte reagerat alls. //Waneleha

    SvaraRadera
  3. Hej Waneleha!
    Vilket vackert namn :)
    Konstigt att man drömmer så, måste vara nån latent rädsla?
    Åh, din dotter oxå :( Savannas kom direkt hon började äta fast föda så att säga.
    Det är så tråkigt med sådana här sjukdomar :( Har inte du något som du saknar jättemycket att äta? :)

    Kram

    SvaraRadera