söndag 20 april 2014

När påsk kommer med bästa sällskapet!

Oj vad trött jag är idag, kroppen vill inte alls som jag. Nä, det blir till att ta det väldigt lungt idag. Trädgården i den härliga solen blir en alldeles ypperlig plats för dagen. Ingen stress och bara ta timme för timme, kanske man t o m kan få lite sol på ben och näsa.
Att vakna till detta ljuva väder i två dagar är inte alls fel!

De här sista dagarna har gått i en rasande fart och det känns inte som jag haft en minuts paus. I torsdags var jag och repa och eftersom  sambon spelade fick Savanna följa med. Jag hade laddat med hemlig fikabox till henne, nya böcker, en fulladdad padda var nerpackad, mikrofon och gitarrer likaså. Allt för att Savanna skulle ha att göra och slippa bli så otålig. Jag hade själv tränar på dragspelet hela veckan, lärt in en ny låt och skrivit ut texten till den och dessutom lyssnat ytterligare på en annan ny låt vi tränar in just nu. Savanna och jag åt middag innan och jag var väl förberedd...för 1 timmes repa :( Gert mådde inte bra så vi körde igenom allt snabbt och sen var det dax att åka hem igen :( typiskt. 

Kent som hjälper oss fick inte igång sin bil när vi skulle hem och eftersom alla hade kört var det bara för mig att hjälpa honom att putta...jisses vad tungt när man är ensam. Vi fick inte igång den så slutligen hittade vi remmar så jag fick dra igång honom. Tänkte sen att jag skulle åka och hälsa på Kevin och hemma, men ingen av dem var hemma. Så det var bara att köra hemåt igen :)

Långfredagen var avsatt till matinköp inför påsken, hade kollat innan och alla affärer hade öppet som trots att det var långfredag. Kommer ihåg förr då var långfredag den absolut tråkigaste dagen på hela året. Allting var stängt och det fanns absolut inget att göra, den var verkligen låååång och tråkig.

Tv mys på långfredagskvällen. Ufon/tefat (Tine K skål) och miniserien Bibeln på tv´n.

Savannas glasögon hade äntligen kommit så det fick bli shopping på Emporia. Men inte mig emot, jag gillar Emporia. Fast i fredags var det väldigt mycket folk så det var ganska jobbigt. Det var väldigt mycket turister, hörde mycket tyska, danska och norska. Kevin och Emma kom oxå dit och senare kom även Colin och Eva-Lina, mysigt. Men att gå på Emporia med små barn kan ta sin tid. Så ska det ätas, sen ska det bytas blöjor, sen ska man själv kissa och dessa våningar!!! Det kan ta fruktansvärt lång tid att bara ta sig upp el ner en våning om man ska ta hissen. Upp till en kvart har jag stått, vansinnigt. Fick shoppat lite av varje, bl a lite från Looccitane. Behövde en ny bodylotion, är så himla torr och behöver en riktig fuktbomb. Får se om denna är bra. :) Klicka på bilden för att komma direkt till produkten och läsa mer.

 Loccitane


Det blev en lång men mysig dag, märkte dock att Savanna inte var som vanligt. Och sen på kvällen fick hon feber så antagligen har hon fått nån baskelusk från öf från i tisdags. Typiskt inför påsken när det kommer folk och man ska ha trevligt. Lilla pluttan.

Pluttans fina "losa" glasögon!

Lördagen kom iaf och jag bara kände att jag måste ut, måste få lite tid för mig själv och andas. Så Eva-Lina och jag körde och hämtade Emma och plutteman och så körde vi till Plantagen. Jag fick sånt sug efter färska blommor, nästan som kroppen skrek efter extra syre.:) 

Emma äääälskar korv och tar varje tillfälle att käka dem *haha*
gott med korvpaus!

Det blev inte så mycket färska blommor, men kom hem med ett vackert rosmandelträd, några vackra nya krukor och Lavendel. Man kan aldrig få för mycket Lavendel :) Det var sååå skönt att få lite Ninatid. Kände mig så avslappnad och fick chans att gulla lite extra med barnbarnet. 

Och hur go är inte han, finaste barnbarnet!!!
...
Vackra krukorna med finaste Lavendeln, inga blommor än men massor av knoppar!
Vackraste trädet. Nu ska vi bara hitta en riktigt bra plats till det så jag kan njuta av det från nästan alla vinklar av huset, både inne och ute.

Sen var det hem och sätta igång med påskmaten, och klä ägg. Rolig grej det där med att klä västar på äggen, ner i hett vatten och tjoff så har du superproffsiga fina ägg. Lite jux att skala dem sen bara *haha* men vad gör man inte för konsten.

...
Till efterrätt gjorde jag min alldeles första Pavlova :) Och jisses vad fin och god den blev, har aldrig gjort så god och fin maräng i hela mitt liv tidigare. Crunchy utanpå och seg inuti, mmm. Det kommer jag absolut göra fler gånger! Här har ni receptet, men vi gjorde en stor och så skippade vi kakaon och tog vaniljsocker istället. Och gör du en hel ska den vara i ugnen 55 minuter.

redo för ugnen
gräddas
resultatet!
Påskäggsjakt fick det bli efter maten, annars hade Savanna ätit sig mätt på godis och inte orkat någon mat. Hon fick dessutom 2st, ett från oss och ett från Emma och Kevin. Mycket godig för en liten tjej. Jag hade visserligen inte bara lagt godis, la in lite pyssel som klistermärken (vad är det med barn och klistermärken?), pennor, pärlor m.m.

Första ägget hittat
Kan det vara nått här?
Japp, det var där nog!
yohoo, ägg nr 2.

De stora barnen fick faktiskt vars sin peng i år, men dem blev jättebesvikna för att inte dem fick leta ägg  *haha* Tänk vad saker betyder mycket för dem trots att dem växt upp och t o m själv är föräldrar. Men klart vi ska gömma ägg om dem vill det, så nästa år får dem leta ägg igen.
Savanna blev iaf överlycklig för sina ägg och utbrast Wow! Och hoppade jämfota av glädje.

Lille plutt fick oxå påskägg såklart, en fin solkeps behövs nu ju :o) Har bilderna på annat ställe så visar sen.
Vi hade inte jättemycket påskpynt i år. Vi har visserligen en hel låda med påskpynt på vinden men sambon vet inte var dem är, tur han hittade äggen iallafall. Äggen ska ju egentligen oxå ligga i påskpyntslådan, men vet man inte var den är så kan det vara svårt att lägga i dem där. Men hade min vackra hassel ( som jag visat innan) med massa vackerheter! Sen litet fat med stenägg på bordet, det räckte i år tyckte jag. Vi får ha lite mer nästa år :o)

...
Och Tine K fat med stenägg
pyntad hassel
Barn barnet växer som bara den och nu är han så rolig och är med. Han skrattar heeeela tiden, precis som Kevin när han var liten. Och han är ju bara sååå bedårande söt. Savanna älskar honom och hon vill göra så mycket med honom, hon v et inte var hon ska göra av all sin kärlek till honom. Hon åhhar och ohhar, lilla pluttemannen säger hon och så klappar hon honom på huvudet. Men hon gillar inte när han dreglar *haha*


Hade en jättefin påskafton med mina älskade barn, saknade min syster och hennes familj oxå annars hade det varit komplett. 

Hur har er påsk varit? Har ni någon speciell tradition som ni värna om? Berätta! Själv sa jag nog lägga mig och vila en stund, jag är helt slut. Det värker i min kropp och huvudet är så tungt. Satt i solen en stund och skrev, men solen om något tar energi så det var kanske inte så smart. Men skönt :o) Ses snart igen, ta hand om er.


Fortsatt Glad Påsk!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar