torsdag 17 april 2014

När pengar betyder allt!

Jo, pengar är viktigt. Man måste ha för att överleva, men pengar är inte allt! Människor springer omkring för att söka lyckan genom att tjäna mer pengar, och missar så mycket viktigt på vägen. Jag skulle byta ut alla mina saker mot att få vara frisk. Jag skulle byta ut allt mot kärlek, äkta kärlek. Alla dessa människor som jagar och jagar, som aldrig är hemma hos sin familj, som bara ha ett enda mål...att skaffa mer pengar. Vad ger det dem i slutändan egentligen? Familj och vänner försvinner, har man inte tid att vårda sina relationer dör ju kärleken. Ens barn kommer alltid komma ihåg en som en frånvarande förälder, en förälder som aldrig hade tid. Och hur kan man få ens bygga en kärleksfull relation till sina barn om man aldrig är med/hos dem? Och vad är det för värderingar man ger sina barn, att pengar är allt? Är det något att sträva efter? Jag skulle aldrig förlåta mig själv om mina egna behov gick ut över barnens välmående, varför ens skaffa barn då???

Jag hade en period i livet där jag hade varit mammaledig i 4,5 år och jag hade ett starkt behov att få ha egetid. Tid där jag fick vara Nina också, inte bara mamma. Tid där jag fick göra saker som jag tyckte om, stunder där jag laddade batterierna. Jag var ensamstående, jag spelade och jobbade heltid till en början. Detta blev ohållbart! I 2 år höll jag på att flänga från det ena stället till det andra. Jag träffade inte mina barn så mycket dom jag skulle velat och de stunder vi var tillsammans var det ofta vardagssaker som måste göras. Till sist fick jag sätta stopp, mina barn saknade mig och jag saknade dem. Dessutom var jag helt sönderstressad. När jag tänker tillbaka på den tiden så mår jag så fruktansvärt dåligt, så dåligt att jag faktiskt får tårar nu. Visst, jag hade bra med pengar och jag spelade och sjöng som jag ju älskar. Men det var inte värt det för en sekund. Jag får aldrig tillbaka den tiden med mina älskade pågar. Eftersom det inte var jättelång tid och killarna var med sin pappa så tror jag inte dem tagit skada, men jag har! Jag älskar mina barn så vansinnigt mycket och jag skulle aldrig välja något före dem. Det gjorde jag ju inte då heller, jag försökte bara pussla ihop allt så det skulle bli så bra som möjligt för alla...

Jag kommer aldrig förstå föräldrar som väljer allt annat före sina barn, allra minst pengar! Dem får aldrig tillbaka den tiden som varit och det sätter sina spår, på ett eller annat sätt...framförallt hos barnen.

Dessa människor tror nog att dem ska leva för evigt, men när dem sitter där ensamna på ålderns höst och barnen inte finns där för dem är ute och jagar pengar, då kommer ni ångra er djupt. Men då är det försent! Men det är synd om barnen som kunde fått båda sina föräldrar, som kunde fått värderingar som kärlek, omtanke, respekt, hänsynsfullhet m.m. från båda föräldrarna. Dem viktigaste personerna i ett barns liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar