tisdag 20 maj 2014

När lördagen kom med både det ena å det andra.


Hmmm, känner mig lite efter med mina inlägg. Skriver om lördag och idag är det Tisdag. Har varit lite slarvig på kvällarna och inte orkat blogga, somnat i soffan flera kvällar. Får skärpa till mig lite ;o)

Ja, lördagen kom iallafall. Och denna gång kom den med strålande sol, en frånvarande sambo och övriga familjen. Emma å plutt skulle ju komma och vi skulle äta gott, mysa å sen skulle dem sova över.

Tanken var ju att de skulle komma runt lunch, och sambon skulle hämta upp efter att han slängt skräp på tippen. Men riktigt så blev det inte. Helt plötsligt skulle han bogsera en van, tillhörande hans orkester. Och detta tog åtskilliga timmar, så där försvann hans (vår) dag med familjen. Emma satt där hemma å väntade, å väntade. Hade vi bara vetat att det skulle ta sån tid så hade hon tagit bussen.

Och jag stressade som en galning här hemma och svettades i värmen. Saker som Emma och jag skulle gjort tillsammans var jag tvungen att påbörja själv, annars hade det blivit för sent. Så jag satte igång att göra blueberry cheesecake och Savanna hjälpte till...vilket innebär att allt tar mycket längre tid OCH man får vara inställd på en massa extra arbete. Saker vällts (hälls) ut, stora ytor runt bakplatsen blir grisig/kladdig, man får vara extra vaksam på Savannas nyfikna fingrar m.m.

Blanda krossad Digestive med Muscovadosocker och smält smör. Detta är så gott att äta precis som det är mmm.

Lägg i pajform och platta till en botten, förgrädda.

Vispa ihop de andra ingredienserna.

Smält vit choklad allra sist.

Häll över den förgräddade bottnen och strö på blåbär.

Färdig och ska svalna i kyl.

Receptet hittar du här.

När cheesecaken väl stod i ugnen satte jag igång med marinad till kycklingen, och även här fick jag hjälp :)

Till middag skulle vi ha marinerade kycklingbröst och grekisk sallad. I marinaden hade jag:

Paprikapulver
Curry
Lite Rosmarin
Torkad Basilika
Chilipulver
Pressad Vitlök
Olivaolja
Citronolivolja
Nymalen salt
Nymalen svartpeppar
Soja


Salladen var ganska klassisk, sallad, tomat, rödlök, gurka och maaassor av fetaost. Lite Citronolivolja (där har vi den igen), salt, peppar och Herbamare (en fantastisk kryddblandning)


Äntligen kom Emma och barn barnet. Klockan var nog runt 18 så det var nästan tid att äta meddetsamma. Lite tråkigt att det blev så sent, men huvudsaaken dem kom.



Lille Kingston växer så det knakar och han utvecklas i en rasande fart. Han är 6 mån nu och är en riktigt glad liten kille. Fast just i lördags var han inte så glad :( Nog någon period han har nu, han är väldigt lättskrämd och har väldigt nära till gråt. Han är otroligt känslig, och minsta lilla brist på sömn så är allting pest. Mamma är bäst i hela världen, och det är där han vill vara. Och då ska han ju få vara det oxå :o) Blir klart lite påfrestande för Emma emellanåt, jag vet precis vad hon går igenom. Men hon fixar det jättebra och hon fick en Cider för att slappna av *hahahaha*

Yum, bästa sorten och smaken.


Så var det då tid att äta, och OJ så gott det var. Gjorde en vitlökssås på Creme fraiche, Citronolivolja (älskar den oljan) och lite salt och peppar...inget avancerat, men sååå gott!



Efter maten kom Colin och Eva-Lina och senare kröp vi allihop upp i soffan för filmtime med cheesecake! Vi hann med 2 filmer, väldigt bra och sevärda båda två.

Den första hette Escape plan, en spännande actionthriller med stjärnor som Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger och 50 Cent. 


Den andra filmen var en komedi med Jack Nicholson and Morgan Freeman. Jag älskar Morgan Freeman! Lite sorglig film men väldigt charmig och rolig samtidigt.

    

 Blev en bra dag allt som allt, och somnade gott vid 2 tiden.

Hur var er lördag?

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar