söndag 10 augusti 2014

När en liten tjej kände sig stor!

*
Hej å hå vad tiden går.
Och hej allihop!
Hur har ni det???

Det blev en liten oplanerad bloggpaus här, tiden har helt enkelt inte räckt till. :o( Men trots min frånvaro tänker jag på er och saknar er varenda dag. Jag ska iallafall göra mitt bästa och "komma ifatt" lite tidsmässigt, förberett en massa bilder och inlägg med vad som hänt.

Börjar med förra helgen när vi var och red med Savanna. Hon äääälskade det!



De flesta bilderna togs med vår stora kamera så jag har inte med så många bilder idag, kanske lägger ut fler en annan dag. :o)

Jag hade fullt upp med att hjälpa Savanna att få rätt strl på hjälm och väst, dessutom försökte jag få henne att kissa innan men det hade hon inte tid med. Så det var bara att hålla tummarna att ingen olycka skulle ske. Så min fokus från att ta bilder fanns liksom inte.

Vi red med Kummingårdens ridlekis och det var riktigt bra arrangerat. Man bokar tid via nätet, kommer dit och kryssar i den häst man vill ha. Alla står ute i hagen så man kan se dem innan. Sen sa man välja skyddskläder och sen är det bara att gå till sin häst.. Jag tror nog vi var runt 20 st och så går man en skogstur på ca 45 min. Föräldrarna leder hästen som barnet rider på och det finns ledare som går med och hjälper till och har allmän koll. 

Det var en fruktansvärt varm dag och vi svettades som galningar allihop, men det var en riktigt bra tur och Savanna var superduktig. Hästen som vi valt var en riktig buse, Saga hette hon. Hon skulle tvunget stanna och äta hel tiden, vilket hon egentligen inte fick. Men prova som icke hästvan att stoppa en ponny som trycker sig med all kraft in i buskaget *haha* Jag tyckte visserligen inte det gjorde något oh tyckte vår ponny var jättecharmig, men ledarna sa att det inte var bra för hästen så jag gjorde mitt bästa för att hindra henne. Det gick inte så bra *haha*


Ridlekiset var ett jättefint ställe och personalen var supergulliga och hjälpsamma. Kan verkligen rekommendera er att åka hit med era små.

Efter ridturen fikade vi lite, fanns fika att köpa och vi hade även bulle och banan med oss till Savanna. Där fanns oxå en lekplats som Savanna lekte på och då passade jag på att ta en liten titt i en jättemysig butik om låg precis brevid. Inget kul för Savanna ju. Butiken heter Wasabi och har mycket trevligt, både inredning och egenodlade kryddblandningar m.m. Mer info kan du hitta här och här.

Efteråt var planeringen att vi skulle åka till Glumslövs marknad, den brukar vi besöka varenda år. Så vi började köra dit men ångrade oss efter en stunds körning. Vädret var så otroligt varmt och vi var trötta och svettiga och dessutom hungriga, en varm marknad med en massa trängsel och dessutom inte mycket i matväg för mig och Savanna att välja på kändes inte så lockande. Så vi körde mot Vellinge istället och bestämde oss för ett besök till Idas café inne på Vellingeblomman. Deras fika är toppen och det finns massor att välja på även för allergiker.



Det var ett beslut som vi kände oss helt nöjda med, och mätta. :o) Vi fikade i lugn och ro och sen gick vi en tur inne, men det var som en bastu där inne så det blev inget långt besök. Så vi körde hem och fyllde rent vatten i poolen istället.


Den här fina plantan fick följa med hem, en chokladblomma. Dem doftar verkligen choklad och jag brukar köpa en varenda år, så den var given. Har inte köpt så mycket blommor alls i år, trädgården har helt enkelt inte känt så lockande av olika anledningar. Skriver kanske mer om detta i ett eget inlägg. :o)


Fick även med mig lite "godis" från Wasabi butiken. En balsamvinäger med fläder som lätt spännande, en badolja med naturliga produkter så både jag och Savanna kan använda, dessutom doftade den ljuvligt. Och en fotfil som verkade bra, och det var den också kan jag intyga efter användning. :o) Blir absolut fler besök där.


Senare blev det en äggkaka/omelett med en massa gott i och en melon/broccolisallad. Lite lättare mat men supergott. I äggkakan hade jag bacon, lök, körsbärstomater, färsk basilika m.m. Men det är bra mat för man kan ta lite vad man har och känner för, dessutom snabbt och lätt gjort.


Katterna fick kattgräs från Vellingeblomman och savanna valde en frisbee till Gucci, väldigt bra var den eftersom den var i gummi så den tål lite mer. Gucci blev överlycklig och ville inte släppa den ifrån sig. Men Savanna ville också ha den så hon jagade Gucci runt runt i trädgården och dem lekte länge med den där frisbeen :o)

Sist på dagen blev det ett bad för Savanna och mig, skönt att bli av med allt svett och hästdoft. Och vi somnade gott allihop när det var dax, värmen kan verkligen knäcka en. Och det kändes som att det var en av de absolut varmaste dagarna ditills.

Det blir nog snart ett nytt besök till Kummingården och dem har även ridskola så kanske anmäler vi oss till det om Savanna visar fortsatt intresse. Hon börjar bli så stor nu att vi kan komma igång med aktiviteter, finns inte mycket innan barnen fyller 3 år tyvärr. Hon ska ju hinna prova en massa olika för att hitta det som hon brinner för så jag har även hittat lite annat hon ska få prova på. Men hon sa iallafall på kvällen -det var jätteloligt idag, det var jätteloligt att lida! Jag vill lida mel NU! Det är mycket som är just -NU nu, allt ska hända nu och inget kan vänta. Otålig som attan :o)

Nä, nu får jag göra nån nytta. Ni får ha en fortsatt fin söndag så ses vi snart igen.

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar