fredag 29 augusti 2014

När man inte är stolt över Sverige längre!

Jag är inte stolt över Sverige längre. Jag har varit, väldigt stolt t o m. Och framförallt väldigt glad o tacksam för att blivit född i ett tryggt land, ett demokratiskt land, ett land med mångkultur, ett land som välkomnade människor som hade det svårt men också människor som kom och bara ville ha ett bättre liv. Ett land som värnade om alla, ung som gammal, sjuk som frisk, svensk som invandrare. Ett land med invånare som värnade mer om varandra än om materiella ting, som värnade mer om varandra oavsett ursprung eller hudfärg.

Så är det inte längre :(

Nu, nu tillåter Sverige att parti som inte är demokratiskt deltar i Sveriges styre. Sverige tillåter att människor blir trampade på p g a ursprung och hudfärg. Nu accepterar Sverige och uppenbarligen stödjer rasismen! Sverige tar inte längre hand om sina invånare, sjuka, arbetslösa, studerande, ungdomar, invandrare, äldre...det finns inget utrymme för dem mer. Sverige värdesätter och prioriterar inte folket längre, dem prioriterar inte Sverige längre. Istället prioriterar dem fina byggnader, häftiga event, nya brevlådor för miljonbelopp m.m. Dem prioriterar alldeles för höga löner till fel arbetsgrupper medan de som räddar liv är underbetalda. Dem prioriterar fina shoppingcentra, onödiga nya bussar för miljonbelopp, och onödiga  omstruktureringar även dessa för miljonbelopp.
Idag värdesätts inte de som byggt upp vårt land, de som håller på att bygga vårt land och de som ska bygga vårt land längre...d v s folket. Idag ska du vara svensk (helst), medelålders, fullt frisk och ha ett välbetalt arbete, då är Sverige landet för dig.  Är du på något sätt "defekt" är resurserna små och utrymmet litet för dig.

Jag var stolt över Sverige en gång, landet som värnade om sina men oxå om andra. Sverige som även hade plats för de svaga och för de mindre lyckligt lottade. Nu har vi ett Sverige som inte tar ansvar och bara skyller ifrån sig. Ett land som har tappat kontrollen och prioriterat helt fel saker.
Ett Sverige att vara stolt över för mig är ett Sverige som tar hand om sin befolkning oavsett ursprung, ålder eller hälsa. Det är ett land som prioriterar människor framför materiellt. Ett land som värnar om de som riskerar sina liv varenda dag och de som räddar liv varje dag. Ett land som utövar mer belöning än straff. Ett land som inte stödjer klasskillnader och en (i Robin Hood) mentalitet. Ett land som inte tillåter "vi är bättre än dem" tänkande eller tillåter ett icke lika värde beteende.

Jag ser på jordens som allas, vissa är bara födda på sämre eller bättre platser. Något som man inte själv kan rå på, men när man blir äldre har man möjlighet att påverka till ett bättre liv. Och vem vill inte ha ett bättre liv? Och varför ska inte en människa som född i t ex fattiga Haiti få en möjlighet att skaffa sig ett bättre liv någon annanstans? Är det rätt att på vissa ställen finns det mat i överflöd så att det t o m slängs, medan på andra ställen dör människor p g a brist på mat? Vem är det som gett människor rätten att äga vissa bitar på jorden och bestämma vem som ska få bo där och inte? För mig är denna mentalitet obegriplig och fruktansvärd, alla har lika rätt och lika värde!!!

Jag har sett baksidan av Sverige på nära håll och fått känna på att inte vara värd något för Sverige. Jag har jobbat och slitit sen jag var 15 och t o m haft 3 arbeten samtidigt. Jag har slitit som en galning och betalt åtskilliga kronor i skatt men när jag blev sjuk och inte kunde arbeta på samma sätt mer då hamnade jag i utanförskap med Sverige. Då var jag inte intressant längre och mina surt betalade skattepengar hade jag ingen nytta av, det fanns helt enkelt inte utrymme för mig längre. Jag levde dessutom med en utländsk man i många år och vi fick två fantastiska pojkar ihop, och om ni bara visste vad de har fått utstå p g a deras ursprung...alla 3. Och det blir värre och värre. Så nog har jag sett baksidan.

Nu är det snart val och jag är livrädd, aldrig har ett val varit så viktigt som nu! Jag är livrädd att ett visst parti ska få något märkbart att säga till om, ett parti som står för allt annat än demokrati och mänskliga rättigheter. Ett parti som lovat att skicka ut alla invandrare utan svenskt medborgarskap och oavsett livsituation. Ett parti som riktar sitt valfjäsk till gamla och sjuka, ett parti med historia ändå från en viss tysk snubbes storhets tid. En tid då gamla, sjuka och invandrare skulle utplånas. Ett parti utan några som helst betryggande referenser och som gör rasistiska uttalanden och agerande varenda dag. Är det något vi vill Sverige ska vara delagtigt i? Har folk blivit så egoistiska i Sverige att det enda som är viktigt är hur man själv har det? Att andras situation är helt oviktig och människor bara står och ser på när andra blir "misshandlade"? När slutade det vara viktigt med människors värde, hänsyn och gemenskap? När slutade människor att bry sig om sin nästa? När slutade Sverige att bry sig???

Det gör ont när jag ser mig omkring och upptäcker hur utbredd egoismen har blivit, när jag ser hur lite folk faktiskt bryr sig om andra och om de fina landet Sverige en gång var. Det gör ont att se att de som styr vårt land inte bryr sig längre, att de som styr inte längre är vår trygghet. Det gör ont att se hur Sverige förändrats och jag saknar det som Sverige en gång var och stod för. Nu är jag bara rädd, livrädd, och jag är inte stolt längre. Jag är inte stolt över det som Sverige blivit, ett kallt materialistiskt, rasistiskt egoistiskt land där alla inte är lika värda längre!
:(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar