fredag 24 oktober 2014

När man inte hann denna sommaren heller!

*
Nä, det blev tyvärr inte så mycket kärlek till trädgården i år heller :( Vi la lite nya plattor förra året på framsidan, grå byasten rätt så basic. Men det har varit riktig bäck och bölja så det har behövts läggas om, men det har tyvärr inte heller hunnits med. Så det ser ganska så tråkigt ut i trädgården faktiskt. Vi har ju tidigare såklart inte lagt krut där ute när vi hade ett  helt hus att renorvera inomhus, det har fått ligga på vänt med andra ord. Ganska kostsamt det där oxå. Och jag vill ju så gärna ha en Japanskinspirerad trädgård, och räknar med att göra en sådan nån gång oxå. Och nu när huset är nästan färdigt invändigt är det tid att ta fatt i trädgården tycker jag, längtar verkligen. Japanska trädgårdar ger sådant lugn och man känner sådan frid.

Bild lånad från qstream

Det som är så himla charmig med just Japanskt är väl att det egentligen inte finns någon riktig mall hur man ska göra, och det är en salig blandning av vatten, trä, plattor, sten och växter i olika nyanser. Men tillsammans bildar de en helhet och ger ett lugn.

 Bild lånad från Yasuragi

De fyra elementen är viktigt och det är viktigt med en balans, d v s inte mer av något element. Sen skapar man små avdelning/rum i trädgården, det är bara fantastin (och ekonomin såklart) som sätter gränserna.

 Bild lånad från designers

Bild lånad från lindbro


Bild lånad från trädgårdsdrömmar

Så hur ska man nu verkställa allt? Ja, jag har kommit till en åldern nu att jag vet mina begränsningar. Min sjukdom begränsar mig oerhört men oxå styrkesmässigt och orken i allmänhet. Men jag misströstar inte det finns massor av hjälp att få där ute och Stenbolaget är en av dem. Dem besitter en hel  massa kunskap och hjälper en med ritningar och råd helt gratis. Dem har dessutom Sveriges bästa utbud, så allt du behöver hittar ni hos dem. Sen så levererar dem i hela Sverige, så du slipper slita ut dig själv med att hämta upp någonstans. Det där låter bara så himla perfekt, för har ni någon gång burit sten eller plattor så vet ni hur vansinnigt slitsamt det är.

Nu använder man ju inte bara sten i trädgården, även inne som t e x bänkskiva eller kanske en ny bordsskiva. Sten är ett otroligt vackert material och jag hade gärna haft mer inuti huset oxå. Så nästa gång du  behöver sten, grus, plattor eller tillbehör så kika in hos Stenbolaget. Det tänker iallafall jag göra. :)

Bild lånad från Yasuragi

Natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar