tisdag 4 november 2014

När man aldrig kan få för mycket klokheter!

Ja, så är det :) Iallafall i min värld. Jag välkomnar alltid goda råd och njuter av nya insikter. Och den lilla klokheten jag delar med mig idag tycker jag är så himla bra. För det är ju precis så det är...jag kan inte styra hur folk behandlar mig eller vad dem säger om mig, men det jag kan styra är hur jag väljer att bemöta det :) Det kommer alltid finnas folk dom pratar en massa dem inte har någon aning om, det kommer alltid finnas folk som behandlar andra människor illa. Det är aldrig ok men finns ofta inte så mycket att göra åt det. Att bli förbannad och skrika och ge tillbax med samma mynt ger ju ingen förändring, istället sjunker man till samma låga nivå. Klart man kan bli arg och framför allt ledsen och besviken, men man ska alltid komma ihåg att man inte kan förändra någon annan. En människa som inte ser sina egna fel kan ju heller inte vilja förändras. Och där är nyckeln, man måste själv vilja förändras...det är precis som att sluta röka, vill man så kan man. Så enkelt är det faktiskt!

Det är inte alltid så lätt det där och människor kan verkligen såra en djupt djupt, men mitt råd är att bara försöka undvika sådana människor i livet. Försök håll dem på avstånd helt enkelt. Däremot tror jag alltid på att ge folk en ny chans, om en människa verkligen visar ånger, ber om ursäkt och visar bättring så tycker jag absolut man ska ge en chans. Visst, med försiktighet...det där med förtroende måste få ta tid. Men efter hand mjuknar sinnet lite och man kan ta sig till människor mer och djupare.

Men ibland kanske det har gått för långt, ibland har man blivit trampad på för hårt och en gång för mycket. Och då finns det oftast inget annat sätt än att hålla avstånd, det är inte meningen att man ska må dåligt i relationer. :( Därmed inte sagt att man inte kan mötas igen längre fram...efter sår läkt och det kommit nya vindar.

Men, det bästa av allt vore ju om alla kunde möta varandra med respekt och hänsyn. Att alla tänkte sig för hur man pratar och på vad man säger. Att alla kunde acceptera varandras olikheter och respektera dem. Då hade allt varit så mycket lättare.

Men kom iallafall ihåg att du bara kan styra hur du själv bemöter saker, och med den vetskapen kan ni spara er så mycket sorg.

Ha en fortsatt fin dag ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar