fredag 26 december 2014

När det blev julafton trots allt!

Hej!!!

Låt mig först be om ursäkt...trodde verkligen jag skulle hinna in här en snabbis igår så jag kunde få önska er en god jul. Men icke :( Det har verkligen gått i ett!

Som ni vet så var vi hemma sent lille julafton, och att ha uppesittarkväll med Bingolotto var bara att glömma tyvärr.

När vi kom hem från Emporia så sattes skinkan igång, Janssons förberedes och ungarna åkte i säng. Sen satte Emma och jag igång med julklappsinslagningen!


Så här såg det fortfarande ut kl 04.20, d v s kaos...men vi börjar iallafall närma oss slutet. 6 kom vi äntligen i säng, och stackars Emma som har en liten som vaknar runt 8 :(

Ja, så ni kan säkert själv lista ut hur stressig vår julafton var. Det var bara upp och få lite frukost i magen och sen tid att sätta igång. Jag säger bara TACK OCH LOV att Emma var här och hjälpte mig, hade absolut inte rett ut det annars. Frank stack iväg på sitt håll, Kevin iväg för att köpa sista julklapparna och Colin...ja, han sov lääänge som vanligt. Så samtidigt som vi försökte roa barnen skulle det rullas och stekas köttbullar, Janssons in i ugnen, griljera skinkan, koka gröten, koka ägg m.m. m.m. och såklart diska, diska, diska tills varmvattnet nästan tog slut! Vilket jag fick erfara i duschen....bläää. Jag som längtat så efter en dusch.

Vid 19 kunde vi ÄNTLIGEN sätta oss ner och njuta av maten. Ja, tyvärr inte jag så mycket. Fortfarande illamående efter min kräknatt och dessutom dåligt med sömn. Men lite åt jag, men fisk och stekt hoppade jag över.




Men 2 måsten för mig på mitt julbord (annars är det liksom inte riktig jul)
är såklart skinkan men oxå en väldigt gammal tradition....


Dopp i grytan!!!


Skinka och dopp i gryta tillsammans är så otroligt gott! Vet inte så många som äter det längre och jag har aldrig sett det på något annat julbord, förutom våra egna när man var liten då. 
Finns det nån där ute i vårt avlånga land som fortfarande har det på sitt julbord? :)

Ja, och sen kom ju det som barnen väntat på heeeela dagen.
TOMTEN!!! JAAAAAA......


Savanna var i sjunde himlen!


Plutt var glad bara för snörena *haha*




Tomten frågade efter Savannas nappar och dem hade vi samlat ihopa under dagen och lagt i hennes fina napp påse. Så när Tomten frågade hämtade hon stolt och glatt dem och gav dem till honom.

Sen var det tid att öppna alla klappar, och jag som trodde att jag inte skulle få någon fick faktiskt några stycken. Väldigt fina. Visar en annan dag :)




Efter julklappsutdelning och öppning av alla, var vi sååååå färdiga. Så samtidigt som barnen lekte med sina nya saker kunde vi alla passa på att bara slöa ett tag. Och samtidigt som det är skönt att det är över, så är det lite sorgligt att all stress bara är över på några få timmar :( Ja, julen är ju inte över än och vi har massor av mys framför oss. Men just julaftonen som är för barnen, det är ju den man sliter för mest. Och månader av förberedelser tar slut så snabbt. Lite synd är det!

Hur var er julafton då?
Firade ni hemma?
Fick ni nån julklapp?
Dela med er :)

På tal om något helt annat så har jag jobbat med detta inlägg halva dagen. Det är något problem med Blogger appen och trots att jag skrivit långt och trycker på spara så försvinner allt. Har nog skrivit om detta 3 ggr, så nu till sist fick jag ta det på laptopen. Retligt!

Nu blir det iallafall sängen för mig. Savanna sover såklart nu men hon har haft svårt att somna både igår och idag. Hon saknar sin napp såklart och gårnatten var ganska så jobbig. :( Man känner sig hjärtlös när man inte ger henne den och hon är ju själv för liten att veta att det är för hennes eget bästa. Hade det inte varit för hennes tänder så hade det väl inte varit så farligt, då kunde hon iallafall kunnat få ha den på natten. Men hon har likadana tänder som sin pappa, d v s dem går inte ihop fram. Så Savanna får alltid bita av saker med sidotänderna. Nu vet jag inte om Frank hade napp överhuvudtaget, men jag vill för hennes skull att hon ska slippa ett sådant jätteglapp, och nappen gör det definitivt inte bättre/mindre. Håller tummarna att detta fungerar nu!

Så nu är det natti natti från mig. Ses snart.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar