torsdag 11 juni 2015

När något är väldigt olustigt!

Nyss hemkommen från kvällens spelning och jag har en del politiska funderingar. Det kanske inte är så politiskt i sig själv utan handlar mer om väljarna. Inget särskilt heller som hänt idag, bara saker jag går och grubblar på.

Alla partier har både bra och dåliga idéer/ideologier/förslag,  precis ALLA! Några har fler sämre å några har fler bättre. Så även det parti jag själv röstade på. För även om man röstat på ett visst parti så innebär inte det automatiskt att man gillar ALLT dem gör. Man måste fortfarande kunna vara kritisk och inse att inte allt är tillfredsställande.

Jag delar en del politiskt på Facebook, både bra och dåligt och från de flesta partierna. Ett visst omnämnt parti har jag delat lite mer om, men det är ganska naturligt eftersom de oxå skrivits väldigt mycket om just detta parti. Det finns lixom mycket att ta del av och mycket som ploppar upp i nyhetsflödet. Det är helt vanliga tidningsartiklar och nyhetsinlägg som jag delar. Jag skriver aldrig kommentarer ovan el lägger in mina egna synpunkter, utan delar oftast bara.  Jag röstar då inte själv på detta omnämnda parti eftersom jag levde med en afrikansk man i nästan 12 år och vi har två underbart fina killar tillsammans. Så det faller sig ganska naturligt att jag inte delar detta partiets ideologi :)

Nåja, nu till mina funderingar. Jag prackar inte på någon annan "min" politik, inte heller försöker jag omvända någon att rösta på något annat. Jag har varit tydlig med vilket parti jag inte röstar på ja, men jag har inte ens gått ut med vem jag röstar på. Vi har demokrati och det är upp till var och en att välja anser jag. Men jag känner inte att det är alla som tycker så tyvärr :( Jag blir påhoppad, hotad och skrämd för att jag inte röstar på det omnämnda partiet och det är för mig helt obegripligt??? Varför har inte jag rätt att tycka som jag vill? Varför ska jag skrämmas för att jag delar några artiklar? Vad ska det ens nyttja till? Har aldrig varit med om liknande nån gång och om det nu är någon som ska få skiten så är det väl isåfall tidningarna, inte jag?
Var ligger demokratin i det beteendet? Jag tycker det känns mycket mycket olustigt, vuxna människor som inte kan acceptera oliktänkande? Det får bara inte gå till så. Respektera allas åsikter, man behöver absolut inte hålla med men, respektera ska man iaf. Respekt är viktigt och genom att visa människor respekt kan man komma långt, och dessutom vinna andras respekt på vägen. Behandla andra som du själv vill bli behandlad är en bra grundregel!

Nu är jag nannig....hur mår ni förresten?

Natt å kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar