söndag 28 februari 2016

När det är fullmåne!


När det är fullmåne ligger många klarvakna och kan inte somna. Som jag skrev häromdagen så har jag jätteproblem med sömnen vid fullmåne, kan ligga och vrida och vända mig hela natten. Ibland har jag bara fått 2 timmars sömn under en hel natt :( Jag har ingen koll på I förväg när det ska vara fullmåne, även om man faktiskt kan hitta det på nätet. Men det är ju inget jag går och tänker på. Däremot så slår det aldrig fel när jag har kollat i efterhand när jag har sovit så dåligt en natt. Eller så ser jag på fb att många andra oxå sovit dåligt p g a fullmånen. Så, det är många som har detta problem. Kanske även du utan att du tänkt på varför. Så var det ju för mig, tog många år innan jag förstod sambandet mellan min dåliga sömn och fullmånen.

Så vad beror det egentligen på?

"Ett schweiziskt forskarlag har gjort ett försök. De undersökte data från en tidigare sömnstudie, och jämförde med måncykeln under den perioden. När de jämförde resultaten kunde de redovisa ganska sensationella siffror.

De 33 försökspersonerna – fullt friska i olika åldrar – fick sova i laboratoriemiljö och hade alltså inte nåtts av eventuellt månljus. Mätningarna gjordes under en längre tid och under månens alla faser.

Det visade sig att runt fullmåne tog det försökspersonerna fem minuter längre att somna in och de sov totalt 20 minuter mindre. Sömnens kvalitet påverkades också: Den hjärnaktivitet som är kopplad till den nyttiga djupsömnen sjönk med 30 procent. Dessutom minskade halten av sömnhormonet melatonin.

Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid Stressforskningsinstitutet och Karolinska Institutet, kommenterar studien så här:
– Det är en respektabel forskningsgrupp och studien är välgjord, så jag vill inte bråka med dem om resultatet! De menar att månens ”cyklicitet” finns inbakad i oss människor att vi har en biologisk rytm som följer den så kallade synodiska månaden. Det är den tid som det tar för månen att genomföra ett varv i alla sina faser.
– Månen har en stark dragningskraft –  den åstadkommer ebb och flod – så det är inte helt uteslutet att också människor kan påverkas på ett eller annat sätt."


Ganska intressant det där att det kan påverka oss så mycket, även djuren och t o m havet. Rätt så starka krafter med andra ord :) Vill ni veta lite mer intressant fakta om månen och dess faser kan ni gå in här.
Och här kan ni hitta när det är fullmåne under året. 
Inom astrologin har fullmånen stor betydelse för vår liv och vad som händer, så det kan ni läsa om här och här.

Sådär, lite fullmåne info sådär en helt vanlig söndagkväll :)

Ha en fortsatt fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar