söndag 28 februari 2016

När det var 30 år sedan!

Ja, idag är det 30år sen Olof Palme blev skjuten. Och jag minns det så tydligt. Jag och min syster var hemma hos hennes pappa och jag hade varit på disco den kvällen. Jag kommer inte ihåg den exakta tiden men vet att jag låg i soffan och skulle sova och min lillasysters pappa säger att Palme är död! Jag visste mycket väl vem Palme var även om jag inte var så politiskt insatt, jag var 14 då. Jag hör honom upprepa flera gånger - Palme är död? Sen säger han att -nä, det måste vara ett skämt. -Måste vara ett skämtprogram? Vi hörde det på radion har jag för mig. Så han slog på tv'n och mycket riktigt, Palme var borta. Tror t o m att han ringde till folk där mitt i natten. Det var jättestort. Och jag förstod att det var stort för jag fick en sån obehagskänsla i hela kroppen, trots att jag var så ung och opolitiskt insatt. Det var en konstig natt och jag kommer nog aldrig glömma hur det kändes.

Kommer ni ihåg?

Vila i frid Palme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar