onsdag 13 juli 2016

När man har blivit analyserad! :)

Halloj kära ni!

Hur mår ni?
Här går det långsamt framåt och jag har t o m orkat jobba och hitta på lite annat :) 
Men mer om det i andra inlägg, nu tänkte jag berätta om något kul jag provat på.

Jag fick erbjudande häromdagen om att göra en DISC analys och tänkte varför inte! :)  Vad är då en DISC analys tänker ni säkert :) det gjorde jag oxå ;) En DISC analys är ett av världens mest använda personlighetstest, och personlighetstester är ju alltid kul :) Dessutom kan de ju ge lite självkännedom så man lättare kan se vad man kan ändra på, och faktiskt även sträcka lite på sig över sina styrkor...under förutsättning att analysen stämmer förstås ;)

Testen var jättelätt att göra, några frågor bara att svara på om sig själv som person. Tog väl ca 10 min. Och helt ärligt så tänkte jag när jag gjorde det, att detta kan ju aldrig bli rätt!? *haha* Trodde inte att de frågorna som ställdes kunde avgöra hur jag är som person, dessutom var jag väldigt trött när jag gjorde den. Trodde kanske det skulle påverka resultatet, eftersom ofta när man svarar på frågor om sig själv så svarar man ju efter det tillstånd man är just då. Men jag blev verkligen glatt överraskad! :)


"Du är normalt inte någon ärelysten person. Du föredrar att bygga hållbara relationer och ägna dig åt dina personliga intressen eller nöjen. Du fungerar mycket bra som medlem i ett team eller en grupp, eftersom du för det mesta är både vänlig och samarbetsvillig och beredd att acceptera andras idéer.

Du har en viss kommunikativ styrka och förmågan att relatera väl till andra. Du kan vara både utåtriktad och vänlig samtidigt som du har förmågan att också kunna lyssna och ha tålamodmed andra.

Du är en god lagspelare som kan samarbeta bra med andra. Du uppskattar också andras inlägg i diskussionen. I sociala sammanhang är du ofta säker och aktiv, men utan att vara självhävdande som en del andra profiler kan vara.

Du blir sällan jäktad eller otålig. Helst vill du arbeta i din egen takt och koncentrerar dig pådetaljerna i en uppgift för att försäkra dig om att resultatet håller hög kvalitet."

Ett litet utdrag där från min analys. Det är otroligt hur dem kan få fram detta så pricksäkert efter bara några frågor :) Men så är det oxå en välarbetad test som utvecklades redan 1956. Då kom den första versionen av DISC testen och sen har den klart utvecklats och förbättrats.

Analysen är uppdelad i olika delar där man tittar på ens personlighet i olika situationer, som t ex:

Värde för organisationen
Alla beteendestilar har egenskaper som är värdefulla för den organisation de verkar inom.

Nedan följer några av mina bidrag.

*Du är ödmjuk och kräver inte så mycket uppmärksamhet
*Du har en förmåga att prestera i det fördolda
*Du besitter ofta både kunskap och fakta som är nödvändiga för att lösa en uppgift
*Även om du är ganska ordkarg, så har du oftast en lösning när du blir tillfrågad om hur ett problem ska lösas
*Du bidrar till en öppen samverkan i arbetet 
*Du räcker gärna en hjälpande hand när du kan
*Du får andra att känna sig avslappnade i ditt sällskap
*Du har en naturlig charm i samspelet med andra
*Du är en god lyssnare
*Du tycker om att utveckla varma och vänliga relationer till dina kollegor
*Du erbjuder gärna dina tjänster när någon i arbetsgruppen behöver din hjälp
*Du är generös med din tid
*Du har ofta goda kunskaper inom ditt yrkesområde
*Du använder ditt logiska tänkande till att förebygga onödigt risktagande
*Du står för en hög kvalitet på utfört arbete
*Du är mycket noggrann i allt du företar dig


Det var väldigt kul att läsa analysen, särskilt när den stämmer så väl.  Fick många -ja, just det och aha-upplevelser under läsandet :) En del som jag uppskattade lite extra var där jag fick några råd om hur jag kan hantera vissa saker lite annorlunda.

*Du kan behöva vara mer rädd om din tid
*Tänk bara på att man inte kan vara omtyckt av alla
*Du kan behöva tänka litet mer på vad som är dina faktiska arbetsuppgifter
*Tänk bara på att andra kan utnyttja din hjälpsamma inställning
*Du kan behöva tänka på att ibland måste man fatta beslut på ett begränsat underlag
*Det är inte alltid en katastrof om ett misstag begås


Som både egen företagare och anställd tycker jag detta ett "toppenverktyg" för min egen del och jag kan tänka mig att när man har anställda så är detta guld värt. Både för att förstå sina anställda bättre, men oxå för att verkligen kunde använda var persons styrka. Rätt man på rätt plats liksom! :) Jag hade absolut inte tvekat om jag hade haft anställda, verkligen en investering för företaget så som jag ser det. :) Och även som privatperson är det ju väldigt kul att veta var ens styrkor är, vad man kan bli bättre på och vad man kan förändra :) Så det får bli dagens tips det! ;) 

Fortsatt trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar