tisdag 19 juli 2016

När man vill få lite fint!

Hej :)

Hur mår ni?

Idag är jag jättetrött och har ont i min kropp, det riktigt bränner i min rygg. För det första kom jag sent i säng, låg och småslumrade i soffan och orkade inte resa mig :P Och sen satte jag satte igång med ett projekt i trädgård som jag velat sätta igång med länge nu.

Gällande trädgården så har den ju fått stå lite till sidan för renoveringen av huset, känns ju inte berättigat att lägga massor av pengar på stenar och växter och så har man ett tak som läcker eller ett oduglig kök t ex. Nu har vi inte så mycket kvar i huset, det är toaletten som måste bytas ut helt. Det är det enda stora liksom, sen är där småsaker som att måla trappan, måla om där uppe, byta tapeten i köket, fixa garderoben.

Vi lade faktiskt nya plattor i trädgården för något år sedan, och även om det inte alls blev som jag hade planerat och ville så blev det iaf lite fräschare än tidigare. Men det lades bara på en del platser på framsidan och inte alla ställena med gamla plattor bytades ut,  jag vill ju byta ut överallt. Och jag vill dessutom ha på ännu fler platser, vill göra trädgården så lättskött som möjligt. Den är väldigt tungskött i nuläget.

Så jag har själv försökt med små medel att fixa till trädgården någorlunda, som t ex när jag åkte flera vändor till en strand  (typ 1000 gånger) för att hämta stenar som jag lagt ut...mååååånga stenar! De syns inte ens nu p g a av att ogräs :D Här kan ni se hur det ser ut utan ogräset :)

Jag har även plockar skott och växter lite här och där i naturen och planterat här hemma. Har även fått en del från vänner. :) Och sen har jag gjort lite annat smått och gott med enkla medel. :)
Igår satte jag iaf igång med denna gången här
Vi hade en del plattor över sen plattläggningen så fick ett ryck och satte igång!


Det där med plattläggning är inga lätta saker *puh*. De nya stenarna är ju små och inte så tunga, men de gamla är sviiiintunga!


Sen tog det ju mig ca 100 år innan jag kunde bestämma mig för vilket mönster jag skulle ha. Flyttade och ändrade hur många gånger som helst :) Det är ju inte färdigt på bilden, ska bli riktigt rakt och få kanter m.m.

Tror jag är överens med mig själv nu angående mönstret iaf haha Men jag behöver lite hjälp från sambon oxå innan det kan bli färdigt. Behöver dela plattorna så jag kan få en smal kant oxå. Och med en sambo som nästan aldrig är hemma så vet man ju aldrig när det blir färdigt. Det är faktiskt ett stort problem, här är så mycket som måste fixas och som kräver lite styrka. Saker som jag helt enkelt inte klarar helt själv, så att flytta är något jag funderar ofta på...trots att jag verkligen älskar mitt hus och läget! Men ibland får jag iaf sådana här spel och sätter igång med saker, trots att jag kanske inte borde med min kropp. Men jag är så envis och vill så gärna få fint och behöver verkligen få utlopp för min kreativitet!

Sen är ju jag en sucker för armeringsnät, äääälskar dem. Tycker det grova rostiga är så snyggt och en vacker kontrast till massor. Har satt upp i hela uterummet oxå (eller det var sambon som satte upp den efter mina instruktioner) och som spaljé vid altanen. Man kan inte få för mycket av armeringsjärn/nät helt enkelt :)


Dem är ju inte så billiga dem där, så jag snor dem från sambons lager. haha Här tänkte jag bara ha en massa lavendel och sen nån vacker slingrande växt klättrandes på nätet.

Så ryggen bränner rejält idag och jag borde nog vila egentligen, men vill ju så gärna få detta färdigt typ nu nu nu! Får se hur jag gör. Solen skiner iaf för tillfället så ute är absolut bästa platsen då :)

Önskar er en fortsatt fin dag.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar